Koiter gelauwerd bij Werktuigbouw

Oud-hoogleraar dr.ir. W.T. Koiter heeft gisteren in kleine kring bij Werktuigbouw de naar hem vernoemde Warner T. Koiter Medal uitgereikt gekregen. Rector Blaauwendraad maakte bij die gelegenheid de oprichting van een Delfts Koiter Institute of Enigineering Mechanics bekend.

br />
Het was voor het eerst dat het gezaghebbende Amerikaanse genootschap van werktuigbouwkundig ingenieurs ASME de in augustus ingestelde Warner T. Koiter Medal uitreikte. Met de instelling van de onderscheiding wil de American Society of Mechnical Engineers de 82-jarige Koiter, die ernstig ziek is, eren voor zijn werk als grondlegger van de vaste stof-mechanica.

Over wie als eerste de medaille en de bijbehorende cheque zou ontvangen bestond internationaal geen twijfel. Tijdens de uitreiking roemde een ASME-vertegenwoordiger Koiter om zijn internationaal leiderschap op zijn vakgebied.

‘Leermeester en gids’ Koiter was van 1949 tot 1979 hoogleraar toegepaste mechanica aan de afdeling der Werktuigbouwkunde, Scheepsbouwkunde en Vliegtuigbouwkunde. Zijn wereldberoemde onderzoek naar instabiliteitsverschijnselen bij constructies die op druk worden belast, verrichte hij bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium waar hij daarvoor werkte. De theorieën gelden nu nog als grondslag bij het ontwerp van dunwandige constructies.

Behalve zijn belangrijke theoretische bijdragen aan het vakgebied, gaf Koiter het luchtvaartonderzoek mede de impuls waardoor Fokker toestellen kon ontwikkelen. Ook was hij lid van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen en speelde hij een rol van betekenis in het bestuur van de International Union of Theoretical and Applied Mechanics. Waar nodig wendde hij zijn gewicht aan om een politieke vuist te maken. Zo maakte hij deel uit van de Pugwash-beweging, die de atoomwapen-wedloop tot een halt wilde brengen, en protesteerde in ander verband tegen de apartheid-wetgeving in Zuid-Afrika toen deze werd ingevoerd.

De universiteit hoopt de naam van Koiter levend te houden door de instelling van het Koiter Institute of computational, experimental and micro-mechanics. Het college van bestuur wil financiële steun geven aan dit samenwerkingsverband tussen Werktuigbouw, Lucht- en Ruimtevaart en Civiele Techniek. (H.O.)