Onderwijs

Kogel op slijtagegevoelige bandjes

Het leek onmogelijk, maar de ligfiets Velox3 is nog meer gestroomlijnd dan zijn voorganger, de Velox2. Met deze ‘kogel op wieltjes’ hopen Delftse studenten nu eindelijk eens het wereldrecord te verbreken.


Het Human Power Team Delft & Amsterdam, bestaande uit TU-studenten en studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit, presenteerde vorige week het ontwerp van de Velox3.


Twee keer op rij wonnen de studenten met hun fietsen Velox1 en Velox2 de grote ligfietsrace die elk najaar in Nevada (VS) wordt gehouden met snelheden van tegen de 130 kilometer per uur. Het wereldrecord staat echter nog steeds op naam van de Canadees Sam Witthingham, die in 2009 ruim 133 kilometer per uur reed.


Volgens de berekeningen moet de nieuwe fiets het record kunnen verbreken. De Velox heeft nu voor het eerst achterwielaandrijving. Daardoor hebben de studenten de voorkant smaller kunnen maken, wat aerodynamisch gezien zeer gunstig is. De fiets heeft vijftien procent minder luchtweerstand. De stabiliteit verbetert ook door deze ingreep, aldus de studenten.


Achterwielaandrijving klinkt simpeler dan het is. “We hebben hiervoor een speciaal versnellingssysteem met planetaire overbrenging moeten gebruiken”, zegt teamleider Wouter Lion.


Een andere belangrijke aanpassing zijn de banden. De nieuwe banden – prototypes gekocht bij Michelin – leveren de helft minder rolweerstand op. Nadeel is dat ze gevoeliger zijn voor slijtage. “Met de vorige banden konden we wel duizend uur rijden”, zegt Lion. “Maar ja, hoe belangrijk is dat? Ze hoeven maar een uur mee te gaan.”


Als coureurs hebben de studenten opnieuw Sebastiaan Bowier weten te strikken. En voor het eerst doet ook mountainbikekampioen Wil Baselmans mee.


“Op papier maken we een goede kans om te winnen”, concludeert teamlid Niels Tielen. “Maar ja, alles moet mee zitten.”




 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.