Opinie

Knullige College Tour

De Johan Cruyff Universiteit is helemaal geen universiteit, dat hoor je gelijk. De Johan Cruyff Universiteit, dat klinkt net als het Atilla de Hun Instituut voor Wereldvrede of het George Bush Centrum voor Intelligentie.

Johan Cruyff was weliswaar een begenadigd spelverdeler, maar met wetenschap heeft hij nooit een bal te maken gehad. De Johan Cruyff Universiteit, dat is gewoon een woordspeling, dat hoort een kind.
Is de Universiteit Nyenrode wel een universiteit? Het uit de hand gelopen landhuis aan de Vecht staat eerder bekend om strikte kledingsvoorschriften dan om intellectuele uitdaging. Desalniettemin suggereert de naamgeving Universiteit Nyenrode wel degelijk een wetenschappelijke instelling. De Jan Splinter Universiteit, dat was misschien beter geweest.
In een poging zich te ontdoen van dat vervelende etiket ‘universiteit’ heeft Nyenrode de voormalige fraudeur Nick Leeson uitgenodigd om zijn licht te doen schijnen over de kredietcrisis. Leeson, een voortijdige schoolverlater, kwam begin jaren negentig in dienst van Barings. In zijn eerste jaar maakte hij een opmerkelijke winst, kreeg carte blanche, maar stapelde vervolgens verlies op verlies. In een poging die verliezen goed te maken via steeds grotere inzetten, een absolute beginnersfout, zorgde Leeson eigenhandig voor het bankroet van Engelands oudste zakenbank. Hij draaide voor vijf jaar de gevangenis in en heeft sindsdien nooit meer iets met de financiële wereld te maken gehad.
Wat kan een voormalige bajesklant zonder staat van dienst vertellen over de kredietcrisis? Niet veel, bleek op Nyenrode. Volgens Leeson, een goed verzorgde hooligan die tijdens de deliberaties zijn peervormige fysiek steeds verder onderuit in de stoel liet zakken, zijn speculanten intelligent en talentvol, maar zijn toezichthouders dom. Betaal toezichthouders meer geld, dat trekt intelligent talent aan, aldus Leeson. Helaas is een speculant die incidenteel veel te veel winst maakt, zoals Leeson, gewoon een sufferd zonder besef van risico’s. Banken zouden zich juist moeten hoeden voor dat soort opmerkelijke winstmakers. Toezichthouders ook.
Interviewer Twan Huys ging niet in op Leesons ideeën over toezicht op de financiële markten. Het interview bestond uit knullig gebabbel over dvd’s en Leesons voetbalclub. Daarmee illustreerde Twan ongewild Leesons ongelijk. Twan is een journalist, een toezichthouder, een vet betaalde toezichthouder maar toch niet erg intelligent of talentvol. Waar gaat mooie Twan de volgende keer naartoe met die College Tour? Toch niet naar Delft? De Theologische Universiteit Kampen lijkt me beter geschikt.