Knopen MOD doorgehakt

Overleg tussen vakbonden en college heeft afgelopen weekend geleid tot overeenstemming over alle organisatieplannen voor de faculteiten.

Met de beslissing zijn de belangrijkste knopen van de MOD-reorganisatie doorgehakt. Alle zeven faculteiten krijgen een min of meer gelijke structuur. Op 21 oktober zullen de plannen definitief worden goedgekeurd. Vanaf dat moment kunnen de functies ingevuld worden. De sociale plannen staan voor 30 november op de agenda. De nieuwe organisatie moet op 1 januari van start gaan.

De bonden hebben alleen nog een ‘ernstig voorbehoud’ gemaakt ten aanzien van de faculteit CiTG. Zij twijfelen of ondersteunende diensten van de drie subfaculteiten wel voldoende integreren. ,,Het mag best nog even duren voor die integratie een feit is, mede omdat ze op verschillende locaties zitten”, zegt vakbondswoordvoerder A. Sloot. ,,Maar het eindresultaat moet vastgelegd worden, net als de termijn waarop het bereikt is.”

Bij de drie centrale diensten ligt de situatie gecompliceerder. De plannen van de Facilitaire Dienst zijn goedgekeurd, met uitzondering van de delen die met Beeld en Grafisch Centrum (BCG) van doen hebben. Over de toekomst van het BCG, geprivatiseerd of niet, valt begin volgend jaar een beslissing.

De Dienst Technisch Ondersteuning (DTO) heeft nog drie maanden respijt gekregen. Eerdere plannen van DTO voldeden niet aan de eisen die het cvb stelde aan structuur en omvang van de dienst. Pas twee weken geleden kwamen DTO en cvb op een lijn, maar dat betekent wel dat een nieuw plan voor heel DTO opgesteld moet worden.

Bij de bibliotheek is besloten een groot deel van de functies buiten de MOD te houden. ,,Het probleem is dat bij ons de ondersteunende diensten sterk vermengd zijn met de publieksdiensten”, legt bibliothecaris dr. L.J.M. Waaijers uit. ,,De normen voor portiersdiensten, bijvoorbeeld, werken bij ons niet, omdat we zo lang open zijn.”

Besloten is de organisatie van de bibliotheek te vergelijken (‘benchmarken‘) met die van het MIT en de ETH Zürich, om te bezien of de organisatie als geheel efficiënter kan. Tot zaterdag was de gedacht ook die benchmark binnen de termijnen van de MOD plaats te laten vinden, maar zaterdag werd die lijn tot opluchting en ook verrassing van Waaijers doorgeknipt.

Gevolg is wel dat de bibliothecaris nu nog een week de tijd heeft om een heel nieuw plan op te stellen voor degenen die puur intern het werk van de bibliotheek ondersteunen. Waaijers: ,,Dat is de ruil. Enerzijds is de tijdsdruk voor de bibliotheek als geheel minder, anderzijds is die voor deze onderdelen nu even heel hoog. Ja, een beetje gestressed zijn we er wel onder.”