Kleinere bedrijven krijgen onderzoekers voor half geld

Het eerste half jaar zal de onderzoeker met behoud van zijn wachtgelduitkering werken; de tweede helft krijgt hij een aanstelling van het betrokken bedrijf. Een voorwaarde is wel dat de onderzoeker na dit jaar een ‘reëel uitzicht’ op een vaste baan moet hebben, bij het betrokken bedrijf of ergens anders. Met deze maatregel denkt Ritzen maar liefst drie vliegen in één klap te slaan. Ten eerste kunnen zo werkloze ex-aio’s aan een baan geholpen worden. Ten tweede worden de uitgaven voor wachtgelden teruggebracht. Die uitgaven voor ex-aio’s drukken zwaar op de begroting van de universiteiten.

Ten slotte draagt de maatregel bij aan de overdracht van hoogwaardige kennis aan het midden- en kleinbedrijf. In de nota ‘Kennis in beweging’, van juni vorig jaar, wordt die overdracht opgevoerd als een belangrijke doelstelling van de regering. (HOP/H.Ob.)

Kleine en middelgrote bedrijven kunnen werkloze, pas gepromoveerde onderzoekers een jaar aan het werk zetten, terwijl ze maar voor een half jaar betalen. Dat schrijft minister Ritzen aan de Tweede Kamer. Aan de TU Delft start binnenkort een proefproject voor bemiddeling tussen aio’s en het midden- en kleinbedrijf (MKB).