Wat is er gebeurd met het onderwijs en de verlichting in Nederland, vraagt de kersverse emeritus hoogleraar prof.dr. Ted Young zich af in zijn afscheidsrede. ‘Het is crimineel om jarenlang te experimenteren met onderwijs.’
Na een dienstverband van 27 jaar aan de TU bij de groep quantitative imaging (Technische Natuurwetenschappen) is prof.dr. Ted Young op 20 mei emeritus hoogleraar geworden. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om zijn ongenoegen te uiten over het onderwijs in Nederland. Zijn afscheidsrede was doorspekt met videofragmenten uit actualiteitenprogramma’s en krantenknipsels waarin onderwijsexperts klagen over de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen twintig jaar in Nederland.
Scholieren zouden slecht leren rekenen, schrijven en lezen, stelt u in uw afscheidsrede. U bent niet de enige die er zo over denkt.
“klopt. Iedereen ziet dat het mis gaat met het onderwijs. Onderwijsexperts klagen er al jaren over dat het niveau achteruit gaat en de parlementaire commissie Dijsselbloem liet geen spaan heel van de onderwijsvernieuwingen. Maar dat rapport is al twee jaar oud. En wat verandert er nu? Niets.”
U bent echt boos.
“Ik ben boos en ik voel me machteloos. Het is crimineel om jarenlang een beetje te gaan zitten experimenteren met onderwijs. Als je leerlingen op lagere- en middelbare scholen geen fundament meegeeft, dan hebben ze later een groot probleem. Aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen kunnen gemakkelijk constateren dat het niveau achteruit gaat. We nemen de eerstejaars studenten elk jaar een wiskundetoets af. Ze kunnen veel minder dan 10 à 20 jaar geleden. Het wiskundecurriculum is belachelijk in Nederland. Studenten zijn bijvoorbeeld heel slecht in geometrie. Als je zegt dat sinus kwadraat plus cosinus kwadraat samen 1 is, dan kijken ze je aan met grote ogen. Ik chargeer een beetje.” ”
U vindt dat kinderen strenger klassikaal les moeten krijgen en dat hen vooral het lezen, schrijven en rekenen moet worden bijgebracht. Strenge discipline zoals in de jaren vijftig, daar zitten we toch ook niet op te wachten?
“Haha, dat is wat minster Plasterk vorig jaar zei. ‘Wij moeten natuurlijk niet terug naar de jaren vijftig’; zo werd hij geciteerd in HP/DeTijd. Maar wat weet hij nu van het onderwijs van die tijd? Hij is in 1957 geboren. Kinderen blijken een strengere klassikale lesmethode heel prettig te vinden. Kijk maar naar dit videofragment van het NOS-journaal over Belgische scholen net over de grens. Nederlandse kinderen gaan daar graag naartoe. Het is valse trots om te denken dat we niets van de Belgen zouden kunnen leren.”
U vindt ook dat het Koningshuis goed onderwijs moet stimuleren. Hoezo de familie Van Oranje?
“Omdat ze politiek neutraal is. Sterker nog, ze staat boven de politiek. Politici van links en rechts drukken altijd hun ideologische stempel op het onderwijs. Links wil kinderen wijzen op onrechtvaardigheden in de wereld. Rechts wil kinderen de waarden bijbrengen van familie, religie, traditie en patriottisme. Dat is fout. Ouders en de kerk vervulden vroeger die taken. Scholen moeten kinderen nieuwe kennis en analytische vaardigheden bijbrengen. Maar die taak lijken ouders nu noodgedwongen op zich te nemen.”
Patriottisme, dat is toch heel Amerikaans?
“Dacht je dat? Je ziet het nu juist heel veel op scholen. De canon is patriottisch. En Balkenende en Rouvoet die continu hameren op waarden en normen, dat is ook patriottistisch. Iedereen in de politiek heeft zo zijn eigen agenda. En ze zijn geen van allen onderwijsexpert.”
Is de Koninklijke familie onderwijsexpert?
“Nee, maar de Koningin is wel geïnteresseerd in wat Nederland kan bijdragen aan de rest van de wereld. Het zou geweldig zijn als ze zich hard zou maken voor goed onderwijs. En Willem Alexander, die zou niet alleen water als stokpaardje moeten hebben, maar als invloedrijk ouder ook onderwijs.”
U maakt zich ook zorgen over het hoger onderwijs.
“Het probleem is dat studenten graag als slachtoffer gezien willen worden. Ze vinden dat ze te weinig vrijheid hebben en dat ze geen tijd hebben voor een sociaal leven. Dat is onzin. Zelfs in China, wat toch bekend staat als streng, hebben studenten een sociaal leven.”
Studenten gaan naar de universiteit om een sociaal en zakelijk netwerk op te bouwen. Dat is toch ook belangrijk?
“Als studenten leren dat ze naar de universiteit moeten gaan om een netwerk op te bouwen, wat is er dan met de verlichting gebeurd? Het idee van de verlichting is dat educatie moet zorgen voor een brede fundamentele basis zodat mensen in staat zijn een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Studenten kennen het werk van grote filosofen nu niet meer en ze hebben de grondwet nog nooit gelezen. Het is niet hun schuld. Ze zijn niet gevormd op de lagere- en middelbare school, maar vervormd.”
Blijft u ook na uw pensionering nog actief als educator aan de TU?
“Ik blijf de komende jaren les geven. En ik blijf juryvoorzitter van de leermeesterprijs, een prijs die het Universiteitsfonds jaarlijks toekent aan een docent die excelleert in onderwijs.”
U heeft nog veel meer taken aan de TU: u bent voorzitter van de adviescommissie voor de benoeming van Antoni van Leeuwenhoekhoogleraren en u bent voorzitter van Medical Delta, een groot samenwerkingsverband tussen de TU en de universiteiten van Leiden en Rotterdam.
“Ja, dat blijf ik ook allemaal doen. De komende vier jaar werk ik ook verder aan kwantitatieve microscopie. Dit onderzoek moet ertoe leiden dat microscopen scherper kunnen zien. De techniek achter kwantitatieve microscopie is verbluffend ingewikkeld.”
Er verandert dus weinig nu u met pensioen bent?
“Ik mag het iets rustiger aan gaan doen. De afgelopen jaren heb ik gemiddeld 50 uur per week gewerkt. Mijn vrouw heeft gezegd dat ik nu maar vier dagen per week mag werken. Maar ik smokkel hier en daar nog een vrijdagochtend erbij met het beantwoorden van mails. Ik ben fit en gezond en heb nog veel enthousiasme voor het vak. Maar ik ben gewaarschuwd: ik moet uitkijken dat collega’s me niet met werk overladen omdat ze denken ‘die Young heeft nu toch niets meer te doen’.”
Team Tangerine is de winnaar van de Ikea Innovatieprijs voor studenten aan de TU. Arjan Helmer, student industrieel ontwerpen, bedacht met zijn team een systeem waarbij de klant via internet beelden aan Ikea kan sturen. Het sleutelwoord is ‘gevoel’. “Stel je zit op het strand en ziet een mooie zonsondergang”, zegt Helmer, “dan kun je daar een foto van maken en die opsturen naar Ikea.” Daar zoekt men er een product bij dat hetzelfde gevoel oproept. “Zo heb je direct een band met het product”, legt Helmer uit. Het is de bedoeling dat er ook associatief (‘zoek een tafel bij deze stoel’) en vervangend (‘ik wil een nieuwe bank die lijkt op deze’) gezocht kan worden. Team Tangerine won met alleen het concept, want voor een dergelijk systeem is eerst nog wel nieuwe beeldherkenningssoftware nodig.
www.ikea-delft.nl/competitie/nl
Na een dienstverband van 27 jaar aan de TU bij de groep quantitative imaging (Technische Natuurwetenschappen) is prof.dr. Ted Young op 20 mei emeritus hoogleraar geworden. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om zijn ongenoegen te uiten over het onderwijs in Nederland. Zijn afscheidsrede was doorspekt met videofragmenten uit actualiteitenprogramma’s en krantenknipsels waarin onderwijsexperts klagen over de onderwijsvernieuwingen in Nederland van de afgelopen twintig jaar .
Scholieren zouden slecht leren rekenen, schrijven en lezen, stelt u in uw afscheidsrede. U bent niet de enige die er zo over denkt, zo blijkt uit uw presentatie.
“Klopt. Iedereen ziet dat het mis gaat met het onderwijs. Onderwijsexperts klagen er al jaren over dat het niveau achteruit gaat en de parlementaire commissie Dijsselbloem liet geen spaan heel van de onderwijsvernieuwingen. Maar dat rapport is al twee jaar oud. En wat verandert er nu? Niets.”
U bent echt boos.
“Ik ben boos en ik voel me machteloos. Het is crimineel om jarenlang een beetje te gaan zitten experimenteren met onderwijs. Als je leerlingen op lagere- en middelbare scholen geen fundament meegeeft, dan hebben ze later een groot probleem. Aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen kunnen we gemakkelijk constateren dat het niveau achteruit gaat. We nemen de eerstejaars studenten elk jaar een wiskundetoets af. Ze kunnen veel minder dan tienà twintig jaar geleden. Het wiskundecurriculum is belachelijk in Nederland. Studenten zijn bijvoorbeeld heel slecht in geometrie. Als je zegt dat sinus kwadraat plus cosinus kwadraat samen 1 is, dan kijken ze je aan met grote ogen. Ik chargeer een beetje.” ”
Wat is de oplossing? Strenger klassikaal les gericht op lezen, schrijven en rekenen zoals in de jaren vijftig, daar zitten we toch ook niet op te wachten?
“Haha, dat is wat minster Plasterk vorig jaar zei. ‘Wij moeten natuurlijk niet terug naar de jaren vijftig’, zo werd hij geciteerd in HP/DeTijd. Maar wat weet hij nu van het onderwijs van die tijd? Hij is in 1957 geboren. Kinderen blijken een strengere klassikale lesmethode heel prettig te vinden. Kijk maar naar dit videofragment van het NOS-journaal over Belgische scholen net over de grens. Nederlandse kinderen gaan daar graag naartoe. Het is valse trots om te denken dat we niets van de Belgen zouden kunnen leren.”
U vindt ook dat het Koningshuis goed onderwijs moet stimuleren. Hoezo de familie Van Oranje?
“Omdat ze politiek neutraal is. Sterker nog, ze staat boven de politiek. Politici van links en rechts drukken altijd hun ideologische stempel op het onderwijs. Links wil kinderen wijzen op onrechtvaardigheden in de wereld. Rechts wil kinderen de waarden bijbrengen van familie, religie, traditie en patriottisme. Dat is fout. Ouders en de kerk vervulden vroeger die taken. Scholen moeten kinderen nieuwe kennis en analytische vaardigheden bijbrengen. Maar die taak lijken ouders nu noodgedwongen op zich te nemen.”
Patriottisme, dat is toch heel Amerikaans?
“Dacht je dat? Je ziet het nu juist heel veel op scholen. De canon is patriottisch. En Balkenende en Rouvoet die continu hameren op waarden en normen, dat is ook patriottistisch. Iedereen in de politiek heeft zo zijn eigen agenda. En ze zijn geen van allen onderwijsexpert.”
Is de Koninklijke familie onderwijsexpert?
“Nee, maar de Koningin is wel geïnteresseerd in wat Nederland kan bijdragen aan de rest van de wereld. Het zou geweldig zijn als ze zich hard zou maken voor goed onderwijs. En Willem Alexander, die zou niet alleen water als stokpaardje moeten hebben, maar als invloedrijk ouder ook onderwijs.”
En het hoger onderwijs, maakt u zich daar zorgen over?
“Ja. Het probleem is dat studenten graag als slachtoffer gezien willen worden. Ze vinden dat ze te weinig vrijheid hebben en dat ze geen tijd hebben voor een sociaal leven. Dat is onzin. Zelfs in China, dat toch bekend staat als streng, hebben studenten een sociaal leven.”
Studenten gaan naar de universiteit om een sociaal en zakelijk netwerk op te bouwen. Dat is toch ook belangrijk?
“Als studenten leren dat ze naar de universiteit moeten gaan om een netwerk op te bouwen, wat is er dan met de verlichting gebeurd? Het idee van de verlichting is dat educatie moet zorgen voor een brede fundamentele basis zodat mensen in staat zijn een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Studenten kennen het werk van grote filosofen nu niet meer en ze hebben de grondwet nog nooit gelezen. Het is niet hun schuld. Ze zijn niet gevormd op de lagere- en middelbare school, maar vervormd.”
Blijft u ook na uw pensionering nog actief als educator aan de TU?
“Ik blijf de komende jaren les geven. En ik blijf juryvoorzitter van de leermeesterprijs, een prijs die het Universiteitsfonds jaarlijks toekent aan een docent die excelleert in onderwijs.”
U heeft nog veel meer taken aan de TU: u bent voorzitter van de adviescommissie voor de benoeming van Antoni van Leeuwenhoekhoogleraren en u bent voorzitter van Medical Delta, een groot samenwerkingsverband van de TU en de universiteiten van Leiden en Rotterdam.
“Ja, dat blijf ik ook allemaal doen. De komende vier jaar werk ik ook verder aan kwantitatieve microscopie. Dit onderzoek moet ertoe leiden dat microscopen scherper kunnen zien en dat computers de opgenomen beelden beter kunnen analyseren. Bij een methode proberen we licht door gaatjes te wurmen die kleiner zijn dan hun eigen golflengte. Wat er dan met het licht gebeurt is verbluffend ingewikkeld.”
Er verandert dus weinig nu u met pensioen bent?
“Ik mag het iets rustiger aan gaan doen. De afgelopen jaren heb ik gemiddeld vijftig uur per week gewerkt. Mijn vrouw heeft gezegd dat ik nu maar vier dagen per week mag werken. Maar ik smokkel hier en daar nog een vrijdagochtend erbij met het beantwoorden van mails. Ik ben fit en gezond en heb nog veel enthousiasme voor het vak. Maar ik ben gewaarschuwd: ik moet uitkijken dat collega’s me niet met werk overladen omdat ze denken ‘die Young heeft nu toch niets meer te doen’.”
Comments are closed.