Wetenschap

Kilometervreters

In 2006 hebben alle auto’s, vrachtwagens en motoren een mobimeter. De kilometerheffing in Nederland is dan een feit.De mobimeter registreert het aantal gereden kilometers en baseert daarop de te betalen belasting voor de gemotoriseerde weggebruiker.

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat verwacht grote effecten voor de files en het milieu, helemaal als de mobimeter in de toekomst ook plaats en tijd van de weggebruiker registreert. Rijden in de spits en Randstad wordt dan peperduur.

,,De mobimeter kan de files misschien vijf tot tien procent terugdringen”, vertelt hoogleraar ontwerp van vervoers- en verkeersvoorzieningen prof.dr.ir. Ingo Hansen desgevraagd. ,,Het weegt echter niet op tegen de kosten. Het verwezenlijken van deze meter op nationale schaal is een behoorlijk technische uitdaging en kost de overheid en autobezitters gigantisch veel geld. Wat dat betreft blijft het heffen van hogere belastingaccijnzen op brandstof een veel goedkopere en simpeler manier.”

Volgens de hoogleraar kan een betere spreiding van het verkeer overdag het fileprobleem oplossen. ,,Dit in combinatie met het flink betalen voor het passeren van verkeersknelpunten komen we een heel eind. Als elke bestuurder een euro betaalt voor het passeren van de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel, int de overheid veel geld dat ze kan investeren in alternatieve routes en voorzieningen. Dit dringt de files terug. Sluit de opritten van snelwegen langs de grote steden tijdelijk af of leg buffers aan, zodat je het wel- en niet-betalend verkeer kan scheiden. Daarmee kun je de kwaliteit van de verkeersafwikkeling op de snelweg veel beter beheersen.”

Fiets

,,Ik zie files uiteindelijk niet verdwijnen door kilometerheffing”, zegt prof. dr. Henk van Zuylen van de sectie verkeerskunde. ,,Ze worden in eerste instantie korter maar de ontstane ruimte zal snel ingenomen worden door weggebruikers die nu nog alternatief vervoer gebruiken.”

De kilometerheffing stimuleert individuele reizigers wél efficiënt om te gaan met hun ritjes. ,,Nadat in Engeland een tijdje een brandstofgebrek bestond, konden automobilisten wel efficiënt rijden. Onderzoekers concludeerden daaruit dat twintig procent te besparen viel door verbetering van de ‘persoonlijke logistiek’, dat wil zeggen, ritjes combineren of ritjes op de fiets of lopend maken, of helemaal niet.”

Van Zuylen is verder opgetogen over een gedifferentieerd tarief waarbij ook het tijdstip en de plaats meewegen. Rijden in de spits in de Randstad wordt dan het duurst. ,,Uit onderzoek blijkt dat de maatschappelijke kosten voor kilometers in de spits en in de stad een factor 140 hoger zijn dan op de autosnelweg buiten de spits. Ze zijn zelfs zevenhonderd keer zo hoog als een ritje over een landweg vanwege de onveiligheid, het extra brandstofverbruik in de files en extra reistijd. Het is dan ook goed wanneer de kosten van kilometers in de spits en vooral in de stad belast worden naar de mate waarin ze maatschappelijke kosten meebrengen.”

In 2006 hebben alle auto’s, vrachtwagens en motoren een mobimeter. De kilometerheffing in Nederland is dan een feit.

De mobimeter registreert het aantal gereden kilometers en baseert daarop de te betalen belasting voor de gemotoriseerde weggebruiker. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat verwacht grote effecten voor de files en het milieu, helemaal als de mobimeter in de toekomst ook plaats en tijd van de weggebruiker registreert. Rijden in de spits en Randstad wordt dan peperduur.

,,De mobimeter kan de files misschien vijf tot tien procent terugdringen”, vertelt hoogleraar ontwerp van vervoers- en verkeersvoorzieningen prof.dr.ir. Ingo Hansen desgevraagd. ,,Het weegt echter niet op tegen de kosten. Het verwezenlijken van deze meter op nationale schaal is een behoorlijk technische uitdaging en kost de overheid en autobezitters gigantisch veel geld. Wat dat betreft blijft het heffen van hogere belastingaccijnzen op brandstof een veel goedkopere en simpeler manier.”

Volgens de hoogleraar kan een betere spreiding van het verkeer overdag het fileprobleem oplossen. ,,Dit in combinatie met het flink betalen voor het passeren van verkeersknelpunten komen we een heel eind. Als elke bestuurder een euro betaalt voor het passeren van de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel, int de overheid veel geld dat ze kan investeren in alternatieve routes en voorzieningen. Dit dringt de files terug. Sluit de opritten van snelwegen langs de grote steden tijdelijk af of leg buffers aan, zodat je het wel- en niet-betalend verkeer kan scheiden. Daarmee kun je de kwaliteit van de verkeersafwikkeling op de snelweg veel beter beheersen.”

Fiets

,,Ik zie files uiteindelijk niet verdwijnen door kilometerheffing”, zegt prof. dr. Henk van Zuylen van de sectie verkeerskunde. ,,Ze worden in eerste instantie korter maar de ontstane ruimte zal snel ingenomen worden door weggebruikers die nu nog alternatief vervoer gebruiken.”

De kilometerheffing stimuleert individuele reizigers wél efficiënt om te gaan met hun ritjes. ,,Nadat in Engeland een tijdje een brandstofgebrek bestond, konden automobilisten wel efficiënt rijden. Onderzoekers concludeerden daaruit dat twintig procent te besparen viel door verbetering van de ‘persoonlijke logistiek’, dat wil zeggen, ritjes combineren of ritjes op de fiets of lopend maken, of helemaal niet.”

Van Zuylen is verder opgetogen over een gedifferentieerd tarief waarbij ook het tijdstip en de plaats meewegen. Rijden in de spits in de Randstad wordt dan het duurst. ,,Uit onderzoek blijkt dat de maatschappelijke kosten voor kilometers in de spits en in de stad een factor 140 hoger zijn dan op de autosnelweg buiten de spits. Ze zijn zelfs zevenhonderd keer zo hoog als een ritje over een landweg vanwege de onveiligheid, het extra brandstofverbruik in de files en extra reistijd. Het is dan ook goed wanneer de kosten van kilometers in de spits en vooral in de stad belast worden naar de mate waarin ze maatschappelijke kosten meebrengen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.