Kickboksen in de Koornbeurs

In de Koornbeurs staat zaterdag de vijfde editie van hardcorefestival Corefest.

,,Het is bij violent dance niet de bedoeling dat je iemand daadwerkelijk op zijn bek slaat”, wil Corefest-organisator Michiel Roukema nog even benadrukken. Violent dance is de dans van de hardcorescene: een soort kickboksen met wilde sprongen en windmills waarbij je met je armen maait. ,,Afgelopen jaar telden we vrij veel bloedneuzen”, herinnert Roukema zich. De agressie is volgens hem maar schijn. ,,Bijna iedereen kent elkaar, dus de sfeer is geweldig. We hebben bijvoorbeeld geen portiers nodig.”

De Delftse hardcorescene is volgens Roukema niet zo groot, maar Nederland als geheel telt volgens hem enkele duizenden hardcoreliefhebbers. ,,Zaterdag zullen mensen helemaal uit Friesland en Maastricht hier naartoe komen”, verwacht hij.

Opvallend grote namen staan geprogrammeerd voor Corefest. ,,Dat heeft iets te maken met de mentaliteit binnen de hardcore”, volgens Roukema. ,,De bandleden hebben geen sterallures. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld All Out War, een grote naam uit de States. Die komen hier voor duizend euro met een Belgische supportact en zijn al tevreden als ze bij iemand thuis kunnen slapen.”

Dit jaar staat Maroon op het programma, een vegan-militant-straight-edge-band uit het oosten van Duitsland. ,,Een poosje geleden kwam de band er nogal slecht vanaf in het programma ‘Kamphues maakt vrienden”’, herinnert Roukema zich. ,,Daarin werden links gelegd tussen de band en het Animal Liberation Front.”

Straight edge is toch ook tamelijk radicaal? ,,Het idee is goed voor jezelf te zorgen en goed voor je omgeving, dus geen drank of drugs”, vertelt Roukema, die aan een dampende bak cafeïne zit en weinig straight edge blijkt. Seks mag toch ook niet? ,,Die keuze verschilt per persoon. Het zich onthouden van seks wordt door sommigen gedaan omdat straight edge nog enige band heeft met de christelijke gemeenschap. Maar de meesten streven slechts naar monogamie binnen een relatie. Zij nemen zich voor niet met ieder meisje in bed te duiken.”

Roukema zelf heeft meer oog voor de live shows van de bands dan voor allerlei achterliggende levensfilosofieën. ,,Over het algemeen geldt: zodra een band op het podium staat valt het ineens wel mee met al die principes. Vorig jaar stond hier Arkangel; de bad boys binnen de scene omdat ze hun straight edge zouden hebben verloren. Er kwam een hoop commentaar op het uitnodigen van die band, maar zodra ze op het podium speelden stond iedereen te feesten.”

Hoofdact van dit jaar is Negate, een combinatie van grunge en death metal uit België. Ook staan twee Zweedse bands op het programma: Miss Mofet en Rentokiller. Volgens de website van Rentokiller staan de twee bands vrijdagavond nog in zaal Paramount in Roskilde. ,,Klopt”, lacht Roukema. ,,Na het concert in Denemarken stappen ze in de auto en moeten ze twaalf uur rijden. Om kwart voor vijf staan ze geprogrammeerd en ik kan alleen maar hopen dat ze hier nog enigszins levend aankomen.”

Tussen de namen staat één Delftse band: het vorig jaar opgerichte Facewreck, bestaande uit leden van andere bands waaronder de zanger van I-reject. De programmering wordt gecompleteerd door blije, melodische old-schoolpunk van Maypole uit Eindhoven, snoeiharde screamo van het Roosendaalse Stockholm Syndrome, melodieuze metalcore van Instil en Killtraitors en de punkparodie Dominatör. Een opvallende band is verder het Utrechtse Broken Circle. Opvallend omdat de schreeuwerige vocalen worden gebruld door een vrouw. Roukema grijnzend: ,,Dat ze een vrouw is hoor je er niet echt aan af.”

Snoeiharde punkgitaren, wilde kickbokstrappen en maaiende armen. Temidden van de veertiende-eeuwse catacomben zal bloed vloeien tijdens de violent dance. In de Koornbeurs staat zaterdag de vijfde editie van hardcorefestival Corefest.