Kantoorgebouw wordt studentenflat

Voor het eerst wordt in Amsterdam een groot kantoorpand verbouwd tot studentenflat. Om de kosten te drukken moeten nieuwe bewoners zelf de handen uit de mouwen steken.

De verbouwing van het voormalige gebouw van de faculteit tandheelkunde van de UvA en de VU begint dit najaar. In dit ‘ACTA-gebouw’, dat vorig jaar gekocht werd woningbouwvereniging De Alliantie, is plaats voor 460 studenten en jongeren. Ook wordt er een ‘culturele broedplaats’ ingericht.

De ASVA Studentenunie zoekt naar studenten die plaats willen nemen in het stichtingsbestuur dat de verbouwing in goede banen leidt. “Door de verantwoordelijkheid bij hen neer te leggen, vergroot je hun betrokkenheid”, denkt ASVA-voorzitter Lodewijk Berkhout.

Studenten en jongeren die in het gebouw in Amsterdam-West willen wonen moeten straks ook helpen met klussen. “Bijvoorbeeld met het slopen van tussenwandjes. Ze krijgen daarvoor ook een korting op de huurprijs.”

Vincent Buitenhuis van het kenniscentrum studentenhuisvesting Kences, beaamt dat die aanpak werkt. “In Utrecht hebben vergelijkbare kleinschalige projecten van de Stichting Tijdelijk Wonen veel succes omdat de studenten zich daadwerkelijk betrokken voelen bij de buurt. Bovendien bespaar je zo op de kosten.”

Toch is het verbouwen van kantoren volgens Buitenhuis niet de oplossing voor het tekort aan studentenkamers. “Lang niet alle leegstaande kantoren zijn geschikt. En de eigenaren van de panden die er wel voor in aanmerking komen zijn meestal niet enthousiast omdat het te weinig geld oplevert. Dan zijn er nog allerlei wetten en regels waar niet altijd aan kan worden voldaan. Als het dan wel lukt, is dat wel bijzonder.”

In Nederland staat meer dan zeven miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg, waarvan 1,4 miljoen in Amsterdam. Ongeveer twintig procent zou in aanmerking komen voor studentenhuisvesting.

Het resultaat is de internetsite http://www.denederlandsewetenschap.nl. Daarop worden vragen beantwoord als ‘Hoeveel geld gaat er om in de Nederlandse wetenschap, en waar komt dat vandaan?’, ‘Wie bepaalt welke onderzoekers of instituten geld ontvangen?’ en ‘Welke organisaties voeren welk onderzoek uit?’.

Toegepast onderzoek
De site is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met onderzoeks- en wetenschapsbeleid. De website was feitelijk al enige tijd online. Wie het adres kende, kon er al heen. Hij is gisteren voor het publiek gelanceerd. Op de site is ook ruimte voor het toegepaste onderzoek van hogescholen.

Structuur
Met de nieuwe site willen de twee instituten ‘structuur aanbrengen in de beschikbare informatie’ en ‘inzicht geven in het geheel van organisaties, adviesorganen en programma’s die samen het Nederlandse wetenschapssysteem vormen’.

Volgens onderzoeker en websitebeheerder Jan van Steen van hety Rathenau Instituut was er ‘een grote varieteit aan informatie over wetenschappelijk onderzoek aanwezig’, maar waren belangstellenden ‘genoodzaakt om op verschillende plaatsen naar informatie te zoeken’. “Om de zichtbaarheid van de beschikbare informatie over wetenschappelijk onderzoek te vergroten, is het idee ontstaan om een overzichtsportal op internet te ontwikkelen dat zelf informatie bevat, maar ook doorverwijzingen.”

Overzicht
De website geeft volgens Van Steen een breed overzicht van de Nederlandse wetenschap, maar heeft niet de pretentie compleet te zijn.  De site is volgens de KNAW en het Rathenau Instituut een aanvulling op http://www.onderzoekinformatie.nl en www.narcis.nl, beide van de KNAW. Die bieden zeer gedetailleerd toegang tot informatie over wetenschappers en hun werk. Denederlandsewetenschap.nl is volgens Van Beek ‘bedoeld om een eerste toegang te geven. zodat men vervolgens uit kan waaieren’.

Uitbreiden
De nieuwe website wordt in de loop der tijd uitgebreid, zodat bezoekers steeds meer details kunnen opvragen, aldus Van Steen. Ook zal de informatie actueel worden gehouden. “Er staan nu nog cijfers over 2008 op. Die ga ik vervangen door cijfers over 2009.”