Kandidaten topinstituut dienen nieuwe plannen in

Voor twee initiatieven die in de voorselectie waren afgevallen, blijkt er leven na de dood te bestaan. Ze zijn nu voor een deel geïncorporeerd in de plannen van twee genomineerde kandidaten. In beide gevallen hadden de beoordelaars van de initiatieven een dergelijke krachtenbundeling gesuggereerd.

In de chemie zijn delen van het afgewezen Shell-initiatief voor een katalyse-instituut nu door DSM opgenomen in het plan voor een polymeren-instituut. Daarmee is vooral de betrokkenheid van onderzoekers van de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam bij dit plan vergroot.

Daarnaast heeft Stork in zijn businessplan voor onderzoek naar ‘duurzame energie’ een sterk accent op aardgas en biogas gelegd, waarbij ook een afgewezen plan van de Gasunie voor deel is meegenomen. De universitaire betrokkenheid is in dit geval minder prominent.

De andere vier initiatieven waarvoor nu uitgewerkte plannen zijn ingediend, gaan over: logistiek/transport, metaaltechnologie, telematica en voedselwetenschappen. Bij de eerste twee plannen zijn, naast twee branche-organisaties, vooral de drie TU’s betrokken. Het derde plan is een Twents initiatief met een forse bijdrage uit Delft. Bij de voedselwetenschappen ligt het initiatief bij Unilever, en spelen Wageningen en Nijmegen een actieve rol.
(HOP/F.S.)

De zes genomineerden voor erkenning als technologisch topinstituut hebben begin januari nieuwe businessplannen ingediend bij het ministerie van Economische Zaken. Drie wijze mannen buigen zich nu over de definitieve selectie van de drie tot vijf instituten die straks een miljoenensubsidie van de overheid kunnen krijgen.

(HOP/F.S.)