Kamerbalie ziet inschrijvingen verdubbelen

Het aantal inschrijvingen bij de kamerbalie van Duwo, VSSD en TU is het afgelopen jaar verdubbeld. Het aantal studenten dat woonruimte zoekt via de gezamenlijke kamerwinkel van Duwo, VSSD en TU is in een jaar tijd gestegen van negenhonderd naar achttienhonderd.

Volgens Duwo hangt de toename van het aantal inschrijvingen samen met de verhuizing van de balie van het Duwo-pand naar de aula. De aula-balie was vorig jaar voor de zomer al operationeel, maar wordt vandaag pas officieel geopend.

Studentenhuisvester Duwo bezit bijna achtduizend woningen. Vorig jaar werden er ruim tweeduizend nieuwe huurcontracten afgesloten. Dat is een daling van 445 ten opzichte van het topjaar 1997, toen de woningen aan de Balthasar van der Polweg werden opgeleverd.

De gemiddelde huurprijs voor beginnende studenten die een kamer huren bij Duwo bedroeg vorig jaar 366 gulden per maand, zestien gulden meer dan het jaar daarvoor. De wat oudere studenten (doorstarters) betaalden vorig jaar 517 gulden, ook iets meer dan het voorgaande jaar. Een kwart van alle Duwo-huurders ontving huursubsidie ter hoogte van gemiddeld 167 gulden per maand.

De vernieuwde kamerbalie van Duwo, TU en VSSD wordt vandaag samen met de TU-winkel geopend. De restyling is ter hand genomen door Mecanoo, die ook het ontwerp leverde voor de bibliotheek en het vernieuwde restaurant in de aula.

Het aantal studenten dat woonruimte zoekt via de gezamenlijke kamerwinkel van Duwo, VSSD en TU is in een jaar tijd gestegen van negenhonderd naar achttienhonderd. Ruim 250 studenten werden hierdoor ook daadwerkelijk aan een kamer geholpen. Uiteindelijk vinden de meeste beginnende Delftse studenten toch een kamer via instemmingen. Dat staat in het jaarverslag van Duwo over 1998.