Kabinet stelt wijziging stufi definitief uit

Het paarse kabinet vindt dat volgende regering maar moet besluiten over veranderingen in de studiefinanciering. BeursleedDe studentenbonden zijn zwaar teleurgesteld over het uitstel.

Maar inmiddels heeft ‘paars’ besloten om toch maar helemaal niets te besluiten. Of, zoals een woordvoerder het zegt: ,,Dit kabinet zal niet meer inhoudelijk reageren op de adviezen van de commissie Hermans over de studiefinanciering. Dat laat men over aan het volgende kabinet. Dat kan de plannen die daar uit voortkomen ook zelf uitvoeren.”

En dus gaat er een streep door de concept-nota die Ritzen voor het kabinet opstelde, en wordt het inkomen van studenten niet met honderd gulden verhoogd. Ook andere scenario’s van Ritzen (lenen goedkoper maken, studenten zeven jaar de tijd geven om af te studeren en de omstreden 27-jaarsgrens opheffen) blijven voorlopig uit.

Het ISO is verontwaardigd dat het kabinet er na maanden van uitstel definitief van afziet om te reageren op de adviezen van de commissie-Hermans. ,,Het is onvoorstelbaar dat ze het er zo bij laten zitten”, zegt ISO-voorzitter Erik van Buiten. Hij vreest dat er tijdens de formatie van het nieuwe kabinet ‘eventjes in een achterkamer’ over het lot van van ruim een half miljoen studenten wordt beslist.

,,Diep triest”, vindt Farid Tarbaki van de LSVb de gang van zaken. ,,Wim Kok schoffeert studenten. Zijn kabinet had makkelijk een beslissing kunnen nemen met al het materiaal dat er ligt. En ook de politieke partijen hebben geen duidelijke standpunten. Daardoor weet je als student niet wat je moet kiezen op 6 mei.” (HOP)

Beursleed

De studentenbonden zijn zwaar teleurgesteld over het uitstel. Vorige week leek het erop dat het kabinet nog voor de verkiezingen zou vergaderen over een paar scenario’s van minister Ritzen om de studiefinanciering te verbeteren. In de ene optie zou het budget met 248,5 miljoen gulden worden verhoogd, in het duurste scenario moest er 1,3 miljard gulden bij.