Na enkele lezingen, discussies en het oplossen van een case was het tijd voor iets anders. De studenten, docenten en gasten uit het bedrijfleven kregen vrijdag op de eerste TMAD-dag (van de Technische Marketing Associatie Delft) ‘more balls than most% voorgeschoteld.
Een spreker met een Engelser accent dan Barry Hughes kondigde twee jongleurs aan. Die zouden wel even een boekje open doen over het thema van de dag: the secret of your succes.
Een tiptop verzorgde jongedame in een zachtgeel mantelpak en een slonzige jongeman met lange haren en versleten kleren verschenen ten tonele. De slordige jongen was qua techniek duidelijk beter dan het meisje, maar kreeg toch minder applaus dan zijn concurrerende ‘jongleuse’. Hij voerde zijn balvaardigheden op met de rug naar de zaal, terwijl het meisje met haar liefste glimlach aan het publiek gevraagd had of het een klap wilde geven bij elke bal die zij ving. Het aantal opgegooide ballen voerde ze op tot zeven, waarbij een daverend applaus ontstond. De moraal van dit verhaal: techniek op zich is geen sleutel tot succes. De presentatie van de vrouw maakte haar succesvoller dan haar technisch betere concurrent.
Gedurende de hele dag kwam naar voren dat een combinatie van techniek en marketing tegenwoordig een noodzaak is voor bedrijven om succesvol te zijn. En dat een ingenieur met commercieel inzicht daarom veel waard is. De studenten in de zaal, sommigen strak in het pak ondanks de tropische temperaturen, leefden op bij deze woorden. Zij zagen zichzelf al werken bij de bedrijven van de sprekers zoals Siemens, Hewlett Packard, Pink Elefant. Voor het pauzeren gaf dagvoorzitter ir. H.J. Voûte dan ook het advies aan de studenten om goed te netwerken tijdens een kopje koffie of thee.
Aan het eind van de middag kwamen de twee jongleurs weer terug en beloofden zij de deelnemers te leren jongleren binnen een half uur. Iedereen kreeg drie balletjes; eerst werd het gooien geoefend, daarna mochten de deelnemers in duo’s – arm in arm – elkaars opgegooide ballen vangen en wie dat onder de knie had, kon het alleen proberen. Heerlijk met zestig man in een ruimte in de hitte achter ballen aanlopen, bukken, overeind komen en weer opnieuw beginnen. Al snel verschenen er zweetdruppeltjes bij al degenen, die zo hard hen best deden. Hier en daar gingen enkele jasjes uit van de correct geklede deelnemers.
Aan het einde van de dag mocht iedere deelnemer drie gekleurde balletjes meenemen om thuis nog eens te oefenen. Eén balletje met het woord ’techniek%, een ander met ‘marketing% en de derde met ‘succes%. Opdat iedereen deze drie nauwverbonden factoren goed in zijn geheugen grift.
Na enkele lezingen, discussies en het oplossen van een case was het tijd voor iets anders. De studenten, docenten en gasten uit het bedrijfleven kregen vrijdag op de eerste TMAD-dag (van de Technische Marketing Associatie Delft) ‘more balls than most% voorgeschoteld. Een spreker met een Engelser accent dan Barry Hughes kondigde twee jongleurs aan. Die zouden wel even een boekje open doen over het thema van de dag: the secret of your succes.
Een tiptop verzorgde jongedame in een zachtgeel mantelpak en een slonzige jongeman met lange haren en versleten kleren verschenen ten tonele. De slordige jongen was qua techniek duidelijk beter dan het meisje, maar kreeg toch minder applaus dan zijn concurrerende ‘jongleuse’. Hij voerde zijn balvaardigheden op met de rug naar de zaal, terwijl het meisje met haar liefste glimlach aan het publiek gevraagd had of het een klap wilde geven bij elke bal die zij ving. Het aantal opgegooide ballen voerde ze op tot zeven, waarbij een daverend applaus ontstond. De moraal van dit verhaal: techniek op zich is geen sleutel tot succes. De presentatie van de vrouw maakte haar succesvoller dan haar technisch betere concurrent.
Gedurende de hele dag kwam naar voren dat een combinatie van techniek en marketing tegenwoordig een noodzaak is voor bedrijven om succesvol te zijn. En dat een ingenieur met commercieel inzicht daarom veel waard is. De studenten in de zaal, sommigen strak in het pak ondanks de tropische temperaturen, leefden op bij deze woorden. Zij zagen zichzelf al werken bij de bedrijven van de sprekers zoals Siemens, Hewlett Packard, Pink Elefant. Voor het pauzeren gaf dagvoorzitter ir. H.J. Voûte dan ook het advies aan de studenten om goed te netwerken tijdens een kopje koffie of thee.
Aan het eind van de middag kwamen de twee jongleurs weer terug en beloofden zij de deelnemers te leren jongleren binnen een half uur. Iedereen kreeg drie balletjes; eerst werd het gooien geoefend, daarna mochten de deelnemers in duo’s – arm in arm – elkaars opgegooide ballen vangen en wie dat onder de knie had, kon het alleen proberen. Heerlijk met zestig man in een ruimte in de hitte achter ballen aanlopen, bukken, overeind komen en weer opnieuw beginnen. Al snel verschenen er zweetdruppeltjes bij al degenen, die zo hard hen best deden. Hier en daar gingen enkele jasjes uit van de correct geklede deelnemers.
Aan het einde van de dag mocht iedere deelnemer drie gekleurde balletjes meenemen om thuis nog eens te oefenen. Eén balletje met het woord ’techniek%, een ander met ‘marketing% en de derde met ‘succes%. Opdat iedereen deze drie nauwverbonden factoren goed in zijn geheugen grift.
Comments are closed.