Jonge promotie

Een jaar later deed hij dit met wiskunde nog eens dunnetjes over. En alsof dat nog niet genoeg is promoveert hij aanstaande vrijdag. Whee Ky Ma is dan 22 jaar. In totaal sloeg hij dus vijf studiejaren over.

Iemand die zo snel studeert kan haast geen studentenleven hebben gekend. Niets is minder waar. Whee Ky Ma had naast zijn studie tijd om de meestertitel schaken te halen. Verder doet hij aan sport en speelt hij piano. In Groningen is Whee Ky Ma de jongste gepromoveerde student sinds de Tweede Wereldoorlog. Het is onbekend of Delft dit record kan evenaren of zelfs overtreffen. ,,De gemiddelde leeftijd van een Delftse promovendus is ongeveer 28 jaar”, zegt Ria Kersbergen, medewerker bij protocollaire zaken. ,,Onlangs was er bij de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek nog een 25-jarige promovendus. De jongste promovendus bij de TU Delft is ons niet bekend.”

,,Onderneem activiteiten naast je studie. Dan duurt je studie maar iets langer.” Je hoort het hier in Delft vaak genoeg. Veel studenten volgen deze raad op. Met als gevolg dat de studie meer dan een jaar uitloopt. Dat het ook anders kan bewijst de Groningse student Whee Ky Ma. Komt er in Delft nog wel eens een zestienjarige scholier studeren, Whee Ky Ma studeerde al op zeventienjarige leeftijd af. Cum laude in de natuurkunde.