Studie-, studenten- of personeelsvereniging kunnen allemaal bij de TU-shop terecht voor kleding met opdruk. De shop biedt een ieder kwaliteitsproducten tegen een redelijke prijs.
/strong>
Marjo van Koppen en Anna Haak van de Communicatie & Marketing Groep zijn beiden verantwoordelijk voor het assortiment van de TU-shop. ,,Maar wij niet alleen. Wij hebben een platform aan wie wij de nieuwe items voor de shop voorleggen. Deze bestaat onder meer uit drie studenten, iemand van het secretariaat van het college en de beheerder van het sportcentrum.”
Drie keer per jaar komt het platform bijeen, neemt het assortiment van de TU-shop onder de loep en behandelt de voorstellen voor nieuwe items. Van Koppen en Haak: ,,Het is dan niet zo dat we een voorgesteld item meteen groot inkopen. Eerst is er een testperiode. Recent werd het idee geopperd om overhemden met het TU-logo aan te bieden. We hebben er één laten maken en die staat op een pop in de winkel. Aan de hand daarvan gaan we de vraag naar dit overhemd uittesten.”
Blijkt er voldoende vraag naar een product, dan neemt het winkeltje het op in het assortiment. Vervolgens wordt de verkoop bijgehouden en bekeken of de kosten eruit komen. ,,Wij zijn een non-profitorganisatie en hoeven geen winst te maken. Wij moeten natuurlijk wel quitte draaien. Soms komt het voor dat een product goed loopt maar dat de kosten te hoog zijn en wij het alsnog uit het assortiment halen. Een voorbeeld daarvan zijn de golfballen met TU-opdruk. Die waren een gewild item maar wij konden slechts een gulden meer vragen dan de gemaakte productiekosten. Vroegen we meer, dan verkochten we ze niet. Uiteindelijk hebben we besloten met de golfballen te stoppen omdat wij er geld op toe moesten leggen. Een deel van onze klanten betreurt dat maar het is niet anders.”
Borduursel
Voor verenigingen gelieerd aan de TU is het altijd mogelijk om iets uit de TU-shop te bestellen en daar hun eigen logo op te laten aanbrengen. Ze moeten wel rekening houden met een wachttijd. Van Koppen en Haak: ,,De lengte hiervan is afhankelijk van het product. Kiest een vereniging voor een item uit de shop dan kunnen wij ervoor zorgen dat binnen zes tot acht weken hun logo erop gedrukt of geborduurd is. Een rugzak is bijvoorbeeld al binnen een paar weken klaar. Ook truien en T-shirts is redelijk snel geregeld. Jassen daarentegen moeten ruim van tevoren worden besteld.”
Valt de keuze echter op een item dat niet in de TU-shop verkocht wordt, dan is de wachttijd langer. ,,Dat komt omdat wij dit kledingstuk speciaal moeten laten maken en daar gaat een zekere tijd overheen. Overigens is het wel zo dat op alle items die de verenigingen bij ons aanschaffen % of ze nu wel of niet speciaal gemaakt moeten worden % altijd ook het TU-logo vermeld staat.”
De prijs is natuurlijk eveneens een belangrijk punt. Zeker voor de studenten. De opstartkosten zijn volgens Haak en Van Koppen hethoogst. ,,Daarna geldt de gebruikelijke economische regel: hoe groter de bestelling hoe lager de kosten.”
De TU kent geen verplichte winkelnering dus de verenigingen kunnen de bestellingen ook elders plaatsen. Van Koppen en Haak: ,,De prijs is in deze gevallen de reden om dat te doen. Maar de verenigingen % en vooral die van de studenten – moeten zich wel realiseren dat goedkoop duurkoop kan zijn. Het is meerdere keren voorgekomen dat de kwaliteit tegenviel en de bedrukking of het borduursel er amateuristisch uitzag. Wij kennen onze producenten en weten wat we van ze kunnen verwachten en eisen. Daarom kunnen wij altijd een goede kwaliteit garanderen.”
Studie-, studenten- of personeelsvereniging kunnen allemaal bij de TU-shop terecht voor kleding met opdruk. De shop biedt een ieder kwaliteitsproducten tegen een redelijke prijs.
Marjo van Koppen en Anna Haak van de Communicatie & Marketing Groep zijn beiden verantwoordelijk voor het assortiment van de TU-shop. ,,Maar wij niet alleen. Wij hebben een platform aan wie wij de nieuwe items voor de shop voorleggen. Deze bestaat onder meer uit drie studenten, iemand van het secretariaat van het college en de beheerder van het sportcentrum.”
Drie keer per jaar komt het platform bijeen, neemt het assortiment van de TU-shop onder de loep en behandelt de voorstellen voor nieuwe items. Van Koppen en Haak: ,,Het is dan niet zo dat we een voorgesteld item meteen groot inkopen. Eerst is er een testperiode. Recent werd het idee geopperd om overhemden met het TU-logo aan te bieden. We hebben er één laten maken en die staat op een pop in de winkel. Aan de hand daarvan gaan we de vraag naar dit overhemd uittesten.”
Blijkt er voldoende vraag naar een product, dan neemt het winkeltje het op in het assortiment. Vervolgens wordt de verkoop bijgehouden en bekeken of de kosten eruit komen. ,,Wij zijn een non-profitorganisatie en hoeven geen winst te maken. Wij moeten natuurlijk wel quitte draaien. Soms komt het voor dat een product goed loopt maar dat de kosten te hoog zijn en wij het alsnog uit het assortiment halen. Een voorbeeld daarvan zijn de golfballen met TU-opdruk. Die waren een gewild item maar wij konden slechts een gulden meer vragen dan de gemaakte productiekosten. Vroegen we meer, dan verkochten we ze niet. Uiteindelijk hebben we besloten met de golfballen te stoppen omdat wij er geld op toe moesten leggen. Een deel van onze klanten betreurt dat maar het is niet anders.”
Borduursel
Voor verenigingen gelieerd aan de TU is het altijd mogelijk om iets uit de TU-shop te bestellen en daar hun eigen logo op te laten aanbrengen. Ze moeten wel rekening houden met een wachttijd. Van Koppen en Haak: ,,De lengte hiervan is afhankelijk van het product. Kiest een vereniging voor een item uit de shop dan kunnen wij ervoor zorgen dat binnen zes tot acht weken hun logo erop gedrukt of geborduurd is. Een rugzak is bijvoorbeeld al binnen een paar weken klaar. Ook truien en T-shirts is redelijk snel geregeld. Jassen daarentegen moeten ruim van tevoren worden besteld.”
Valt de keuze echter op een item dat niet in de TU-shop verkocht wordt, dan is de wachttijd langer. ,,Dat komt omdat wij dit kledingstuk speciaal moeten laten maken en daar gaat een zekere tijd overheen. Overigens is het wel zo dat op alle items die de verenigingen bij ons aanschaffen % of ze nu wel of niet speciaal gemaakt moeten worden % altijd ook het TU-logo vermeld staat.”
De prijs is natuurlijk eveneens een belangrijk punt. Zeker voor de studenten. De opstartkosten zijn volgens Haak en Van Koppen hethoogst. ,,Daarna geldt de gebruikelijke economische regel: hoe groter de bestelling hoe lager de kosten.”
De TU kent geen verplichte winkelnering dus de verenigingen kunnen de bestellingen ook elders plaatsen. Van Koppen en Haak: ,,De prijs is in deze gevallen de reden om dat te doen. Maar de verenigingen % en vooral die van de studenten – moeten zich wel realiseren dat goedkoop duurkoop kan zijn. Het is meerdere keren voorgekomen dat de kwaliteit tegenviel en de bedrukking of het borduursel er amateuristisch uitzag. Wij kennen onze producenten en weten wat we van ze kunnen verwachten en eisen. Daarom kunnen wij altijd een goede kwaliteit garanderen.”
Comments are closed.