Ja/Nee

De basisbeurs verdwijnt, alle studenten moeten gaan lenen om te studeren. Vorige week ging het wetsvoorstel Studievoorschot zonder veel problemen door de Eerste Kamer.

En dat ondanks de protesten van onder meer de Delftse studentenvakbond VSSD. Voorzitter Eric van Enter, zelf bachelorstudent mechanical engineering, is ‘zeer teleurgesteld’.

1 De strijd is nu ten einde.
nee

2 Studenten die een tweejarige master willen doen, hebben het nakijken.
ja

3 Ik raad aankomende studenten aan in Zweden of België te gaan studeren.
ja

4 Het is goed dat studenten met de nieuwe wet meer invloed krijgen op begrotingen van universiteiten.
ja

5 Op welke stelling wil je terugkomen?
“Op stelling 1. Wij hebben vlak voor het debat in de Eerste Kamer met twintig studentenorganisaties een brief gestuurd waarin wij onze zorgen uitten over de toekomstige instroom in meerjarige masteropleidingen. Studenten die die opleidingen willen doen, moeten immers langer lenen en maken meer schuld. Het CDA en de ChristenUnie stonden open voor een uitzondering voor hen, maar helaas is hun motie verworpen. Wij gaan nu monitoren wat er gaat gebeuren, welke studiekeuzes scholieren gaan maken en hoeveel er extra geleend gaat worden. De VSNU (universiteitenkoepel, red.) heeft besloten jaarlijks tweehonderd miljoen euro extra te investeren. Dit is voor de komende drie jaar afgesproken. De gelden uit het leenstelsel komen later vrij. Dat er nu niet gecompenseerd wordt, betekent niet dat compensatie voor meerjarige masters uitblijft. Kijk naar het voorbeeld van de langstudeerboete, die is ook later herzien.”