It giet oan!

Aanstaande donderdag wordt op de campus van de Universiteit Twente de Elfvijvertocht gereden. De ‘rayonhoofden’ voeren momenteel druk overleg over de vierde editie van de tocht.

De tocht doet – zoals de naam doet vermoeden – elf vijvers aan en voert ‘vanaf het torentje van Drienerlo via de kanaaltjes langs de Drienerlolaan achter Langezijds langs naar de Horst-vijvers met uiteindelijk de finish op de vijver bij Cubicus’, aldus UT Nieuws.

Het evenement start donderdag om 11.30 en duurt tot 14.30 uur. Hoeveel studenten kunnen deelnemen en of ook studenten van buiten de Universiteit Twente welkom zijn, is nog niet bekend. Daarover wordt op dit moment overleg gevoerd. Enthousiastelingen wordt geadviseerd de website van UT Nieuws in de gaten houden.

De eerste Elfvijvertocht werd in 1987 verreden, op initiatief van de toenmalige wiskundestudent Harold de Boer. De laatste editie vond plaats in 1996. In 2002 werd de tocht op het laatste moment afgeblazen, vanwege invallende dooi.

De papieren Cursor zal waarschijnlijk minder vaak verschijnen: niet langer wekelijks, maar tweewekelijks of zelfs één keer in de maand. Actueel nieuws verhuist naar de website. De journalisten gaan met voorlichters in een gezamenlijke nieuwsdienst werken.

Onafhankelijkheid
De onafhankelijkheid van de universiteitskrant komt officieel niet in gevaar, zegt hoofdredacteur Han Konings. Maar in de praktijk kan volgens hem verwarring ontstaan, doordat de journalisten ook deels voorlichter worden.

Lastige vragen
Konings: “Stel dat een redacteur samen met een universiteitsmedewerker een juichend persbericht schrijft en drie weken later aan diezelfde medewerker lastige vragen wil stellen. Ik vraag me af hoe dat zal gaan.”

Zelfcensuur
Hij vreest dat die verwarring ook tot zelfcensuur kan leiden. “De randvoorwaarden komen in gevaar. Het is moeilijk om te bepalen wanneer je beschermd wordt door de onafhankelijkheid van de journalistiek en wanneer je er voor de landelijke uitstraling bent.”

Roddelcircuit
Bovendien vreest Konings dat de interne berichtgeving minder goed wordt: “Als er over bepaalde kwesties niet meer geschreven wordt, dan gaan de verhalen een eigen leven leiden in de wandelgangen en het roddelcircuit. Studenten en medewerkers hebben dan ook minder kennis van wat er binnen andere faculteiten speelt.”

Vergelijkbare kwesties speelden recent ook bij andere universiteiten, zoals Nijmegen en Utrecht.