ISO: ‘Collegegeld in strijd met VN-verdrag’

De manier waarop Nederland met de collegegelden omspringt, is volgens het ISO in strijd met een verdrag van de Verenigde Naties.

Hoorzitting

De studentenorganisatie ISO heeft een klacht ingediend bij het comité dat de naleving controleert van het VN-verdrag voor economische, sociale en culturele rechten. Dat stamt uit 1978 en is ook door Nederland ondertekend. Het verdrag bepaalt onder meer dat er geleidelijk kosteloos hoger onderwijs moet worden ingevoerd.

Nederland doet het tegendeel, voert het ISO aan. Alleen al het collegegeld is de afgelopen jaren immers met duizend gulden omhoog gegaan. Bestuurders van het ISO trokken deze week naar Genève om hun standpunt toe te lichten tijdens een hoorzitting van het VN-comité.

De studentenorganisatie voelt zich gesteund door het Nederlands Juristencomité voor de Mensenrechten. In een rapport voor de VN wijst dat erop dat niet alleen de collegegelden zijn gestegen, maar ook de basisbeurs is verlaagd. ,,Het gevaar bestaat dat hoger onderwijs niet langer toegankelijk is voor alle inkomensgroepen”, concluderen de juristen.

ISO-voorzitter Erik van Buiten heeft de indruk dat het VN- comité zijn bezwaren serieus neemt. ,,We zaten tijdens de hoorzitting tussen mensen uit Nigeria en Sri Lanka”, vertelt hij. ,,Die hebben natuurlijk problemen van een andere orde van grootte. Maar ons werd verzekerd dat we bij het comité aan het goede adres waren.”

Volgende week krijgt de Nederlandse regering de gelegenheid om zich te verdedigen. Minister Ritzen ziet daar niet tegenop. Zijn beleid is niet in strijd met het verdrag, laat hij weten. ,,De uitdrukking ‘kosteloos hoger onderwijs’ betekent dat er geen financiële belemmeringen mogen zijn voor het volgen van een studie”, zegt een woordvoerder. ,,En die zijn er in Nederland niet.” (HOP/HOb)

Hoorzitting