IO-team in Dyson top-20

Team video Myonics

Vijf studenten industrieel ontwerpen staan met hun computerinterface in de top-20 van de James Dyson Award, een internationale ontwerpwedstrijd. De inzending van team Myonics stelt personen die aan spierdystrofie (ziekte van Duchenne) lijden, en die nauwelijks hun handen kunnen bewegen, in staat met een computer te werken. De studenten maken daarvoor gebruik van de elektrische signalen (EMG) naar de biceps, triceps en onderarmspieren van beide armen. Ze pikken deze signalen op via speciaal ontwikkelde manchetten.
Op 19 november zal James Dyson zijn persoonlijke keuze uit de twintig topontwerpen bekend maken. Onafhankelijk daarvan wil het Delftse team zijn ontwerp verder uitwerken tot een stel armbanden die via Bluetooth een computer aansturen, in samenwerking met het Amsterdamse bedrijf Yumen Bionics. Team Myonics bestaat uit Rebekah Kempske, Preeti Sandhir, Xingyu Fan, Jeroen Lieveloo en Taner Ulusoy.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl