IO schrapt numerus fixus

Industrieel Ontwerpen (IO) schrapt vanaf collegejaar 2024-2025 na dertien jaar de numerus fixus voor haar bacheloropleiding. Dat maakte de faculteit op 9 maart bekend. De fixus van maximaal 330 eerstejaars gold als ‘ongewenste noodrem’, zegt decaan Caspar Chorus in een bericht op intranet. (Lees verder onder de foto)

De faculteit ziet het aantal aanmeldingen de laatste jaren teruglopen. (Foto: Justyna Botor)

IO kon de afgelopen jaren niet meer dan 330 eerstejaars aan, maar dat zal door extra investeringen in personeel en onderwijscapaciteit veranderen. De faculteit kan extra investeren door de zogenaamde Van Rijn-gelden, de Kwaliteitsgelden en de komende Sectorplan-gelden. Het loslaten van de fixus is spannend, erkent Chorus, maar hij zegt erop te vertrouwen dat met flexibiliteit en blended learning (een mix van online en on-campus onderwijsvormen) een eventuele grote toestroom van eerstejaars is op te vangen.

Overigens is het de vraag of die grote toestroom wel komt. De faculteit ziet het aantal aanmeldingen de laatste jaren teruglopen. Dit studiejaar begonnen er bijvoorbeeld maar 258 studenten aan de bachelor industrieel ontwerpen (peildatum december 2022). Ook voor komend studiejaar verwacht IO minder dan 330 eerstejaars.

In het intranetbericht vraagt Chorus zich af of de faculteit die daling met zijn selectieprocedure zelf heeft veroorzaakt. De selectie vindt namelijk plaats in dezelfde periode als de eindexamens. Bovendien is het bekend dat selectie jongeren kan afschrikken of benadelen, bijvoorbeeld omdat zij de eerste in de familie zijn die denken aan studeren. Chorus hoopt met het schrappen van numerus fixus daarom meer, en meer diverse studenten te trekken. (SB)