IO-alumni winnen prijs met energiebesparing koelkast

Firma Slijpstof isoleert koelkast
IO-alumni Alex Klootwijk (links) en Ludo de Goeje hebben een eenvoudige manier bedacht om de isolatie van oude koelkasten te verbeteren. (Foto: Ludo de Goeje)

In vier uur tijd de isolatie van je koelkast verbeteren met wat piepschuim, latjes, dubbelzijdig tape en magneetjes . Dat is het idee achter het project Hack je koelkast van industrieel ontwerpen-alumni Ludo de Goeje en Alex Klootwijk. Samen vormen ze het Rotterdamse bedrijf Slijpstof – uitvinders voor een betere wereld. Met hun koelkastidee behoorden ze vorig jaar tot de winnaars van Het Beste Idee van Gideon, een bottom-up-beweging voor verduurzaming in de bouw.

Een extra laag piepschuim verbetert de isolatie van oudere koelkasten. Experimenteel stelden ze vast dat een koelkast daarmee tot 15 procent minder energie verbruikt. In geld uitgedrukt scheelt dat 20 euro per jaar. Op hun website noemen ze nog vier andere manieren om een koelkast minder energie te laten gebruiken. De Goeje en Klootwijk waren onlangs te zien op RTV Rijnmond (vanaf 08:45).

“Een koelkast is één van de weinige producten waarbij het milieuvriendelijker is om een nieuw product te kopen dan het oude langer te gebruiken”, legt De Goeje uit. “Van de tien miljoen koelkasten in Nederland zijn er drie miljoen ouder dan tien jaar. Daar verspillen we dus enorm veel energie en geld mee. Met eenvoudige isolatie willen wij het energieverbruik van koelkasten omlaag brengen en daarmee energie en CO2 besparen. Een jasje voor je oude koelkastje dus.”

• Zelf proberen? Download hier de handleiding koelkastisolatie.