Inzingen: hard, harder, hardst!

Met de komst van ongeveer 3400 nieuwe eerstejaars van de TU Delft, de Haagse Hogeschool en Hogeschool Inholland was het maandagochtend weer een kabaal van jewelste.

Een poging om in de maat te zingen. (Foto's: Connie van Uffelen)

Traditioneel kregen de eerstejaars in de aula een warm en vooral hard welkom. Hoewel: welkom? De nieuwe studenten hadden weer volop hun best gedaan om de liederen van hun studievereniging oorverdovend ten gehore te brengen en zo anderen af te troeven. Zo klonk er het lied van Vliegtuigbouwkundige Studievereniging (vsv) Leonardo da Vinci:

“Feel the world of Aerospace, for you and for me and for all the vsv’s,
there are people flying and a few that go to space, we are better than other sv’s!”

Ze kregen het hard te verduren van studenten van andere opleidingen die onder meer terugsloegen met “Fokker is failliet! Fokker is failliet!” of “Waar zijn die vrouwen dan? Waar zijn die vrouwen dan?”

inzingenindeaula2018_ConnievanUffelen1440px.jpg

Daarna volgde het officiële welkom vanuit de universiteit en het OWee-bestuur. Dit jaar voor het eerst geheel in het Engels omdat de internationale studenten voortaan hetzelfde introductieprogramma volgen als de Nederlandse.

En dus vertelde professor Andy van den Dobbelsteen al grappend over bekende Delftenaren zoals Van Leeuwenhoek (‘Antoni of the Lioncorner’) en Pechtold (‘Alexander Badlucktold’).  en de grote maatschappelijke uitdagingen voor hun generatie zoals energietransitie en klimaat

Wethouder en oud-student Bas Vollebregt vertelde ze dat wifi door een TU-medewerker is uitgevonden, dat ze vooral niet in de grachten moeten springen vanwege alle daarin gedumpte fietsen en dat ze vooral ook contact moeten zoeken met andere inwoners van Delft.

owee2018TimvanderHagen_ConnievanUffelen1440px.jpg

Tot slot had collegevoorzitter en rector-magnificus Tim van der Hagen (foto) – die zich ‘the hottest man in the building’ noemde vanwege zijn toga – nog wat tips voor de ‘nullen’: leer door te doen, ga bij een van de zestig studentenverenigingen en neem je verantwoordelijkheid tijdens je studie want ‘niemand controleert je huiswerk’.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl