‘Internationals behandeld als tweederangs studenten’

Terwijl een kwart van de studenten inmiddels uit het buitenland komt, is er volgens studentenorganisatie ISO nog altijd te weinig aandacht voor internationals. Ze worden als ‘tweederangs studenten’ behandeld, zegt voorzitter Terri van der Velden. Ook stelt zij dat internationale studenten ‘op hun tandvlees lopen’, wat haar zorgen baart.

Van der Velden doet deze uitspraken naar aanleiding van eigen onderzoek onder internationals. Hoewel dat met slechts 229 respondenten niet representatief is, vindt het ISO de uitkomsten een teken aan de wand. Veel internationale studenten hebben weleens last van mentale problemen, concludeert het ISO, en de helft wil meer contact met Nederlandse studenten. Eén op de vier zou zich hier niet thuis voelen. Daar staat tegenover dat de respondenten hun leven in Nederland gemiddeld een 8 geven.

Deelnemers aan het Introduction Programme voor eerstejaars masterstudenten van de TU Delft, dat plaatsvindt tijdens de OWee. (Foto: Justyna Botor)

De enquête is verspreid door studentenorganisaties ISO, LSVb en het Erasmus Student Netwerk. Voor een scherper beeld zouden andere partijen zoals de overheid deze Annual International Student Survey moeten verspreiden, vinden ze. Dat gebeurt alleen niet. Daarom doen ze het zelf maar, dit jaar voor de vijfde keer.

Aanbevelingen hebben de organisaties ook:

• Spits huisvestingsbeleid toe op internationale studenten en vertel ze welke problemen ze tegen kunnen komen.
  • Stimuleer de integratie tussen Nederlandse en internationale studenten.
  • Licht internationale studenten beter voor over hun recht op een ov-studentenkaart als ze hier 56 uur in de maand werken en over regels rond verplichte verzekeringen. (HOP, BB)
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl