Onderwijs

‘Integratie aan universiteit niet te veel opleggen’

De universiteit moet integratie van internationale studenten niet te veel opleggen, het is aan henzelf om te integreren. Dat was een van de conclusies bij een innovatieborrel van (Nederlandse) TU-studenten.


Om er achter te komen hoe studenten aan universiteiten en hogescholen denken over actuele onderwerpen in het onderwijs, hielden het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), Oras en studentenvakbond VSSD vorige week een brainstorm met een twintigtal TU-studenten. Thema’s waren internationalisering en digitalisering van het onderwijs.


Slechts een enkeling was het oneens met de stelling dat het niet aan de universiteit is om integratie van internationale studenten te bevorderen. Integratie kan niet worden afgedwongen, maar de universiteit kan wel een klimaat scheppen waarin studenten kunnen integreren, luidde een van de conclusies. Het initiatief moet echter bij de student zelf liggen, de universiteit moet het niet opleggen.


Veel studenten hikken tegen de Engelse taal aan, maar doordat alle masters bij de TU Engelstalig zijn geldt: hoe verder in de studie hoe kleiner de drempel naar de Engelse taal, aldus de studenten. Een van hen wees er op dat je bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) voor het eerste jaar in de bachelor nog kunt kiezen voor Nederlands of Engels. De rest van het programma is alleen in het Engels.


L&R deelt ook de groepen in als studenten in werkgroepen moeten samenwerken. Bij Bouwkunde kun je zelf kiezen in welke groep je wilt zitten. Misschien, zo dachten de studenten, is de barrière een stuk kleiner als zo’n groepsindeling wordt opgelegd.


Hoe het ideaalplaatje er dan uitziet? Alles Engelstalig? Nee, dan verlies je als universiteit het raakvlak met de Nederlandse cultuur en de industrie, vonden de studenten. Kun je studentenverenigingen opleggen internationaler te worden? “Studieverenigingen wel, studentenverenigingen niet”, zei een student. “We hebben het over vrijetijdsbesteding, dan moeten mensen doen wat ze willen.”


Huisvesting is volgens de studenten een betere start om te mixen. Zorg ervoor dat op de campus een deel van de kamers voor internationale en een deel voor Nederlandse studenten is. Het begint op de campus en sijpelt dan vanzelf door naar studentenverenigingen. De studenten constateerden overigens een verschil in verwachting van beide groepen: internationale studenten willen eerst alles in orde hebben zoals hun boeken en huisvesting, Nederlandse studenten willen het studentenleven in.



Digitalisering

In digitaal onderwijs zien studenten veel voordelen: zelf bepalen wanneer je studeert, onderdelen van lessen kunnen terugkijken en contacttijd gebruiken voor meer interactie. Ze zien digitaal onderwijs alleen wel meer als ondersteunend dan vervangend. De campus moet behouden blijven voor bijvoorbeeld vragenuurtjes.


Over digitaal toetsen waren de meningen verdeeld. Formules invullen in Word vinden studenten ‘verschrikkelijk’, maar docenten kunnen digitale toetsen wel sneller nakijken en dat is weer een voordeel. Open vragen, zo verwachten studenten, zouden dan wel komen te vervallen. “Liever digitaal onderwijs dan digitale toetsen”, zei een studente. “Ik vind het niet erg om naar college te gaan en met de hand te toetsen.”


Een ander opperde het idee van een internationaal erkende instantie die tentamens afneemt en vakken geeft. Hoewel daar ook weer nadelen aan kleven: iedereen zou dan hetzelfde zijn opgeleid wat creativiteit en diversiteit wegneemt.


De resultaten van de innovatieborrel wil het ISO gebruiken voor zijn landelijk beleid in belangenbehartiging van studenten. 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.