Kort

Inspectie: bijles is booming business

Een op de vijf studenten betaalt voor ‘aanvullend onderwijs’, schrijft de Onderwijsinspectie in de Staat van het Onderwijs. Het gaat bijvoorbeeld om scriptiebegeleiding of bijles om een vak te halen. Studenten geven gemiddeld 200 euro uit voor de bijlessen.
Dit zogeheten ‘schaduwonderwijs’ kan kansenongelijkheid in de hand werken. Studenten uit armere gezinnen maken er minder vaak gebruik van dan studenten uit rijkere gezinnen, stellen de inspecteurs vast. “Niet alle ouders en studenten kunnen aanvullend onderwijs betalen.”
Het gebeurt aan universiteiten vaker dan op hogescholen. Van de masterstudenten heeft 21 procent weleens betaald voor aanvullend onderwijs, tegen 17 procent van de ouderejaars hbo-studenten. Uit een poll op Delta’s Instagram blijkt dat van de 644 respondenten, slechts 14 procent ooit betaald heeft voor aanvullend onderwijs.

Geen idee
Hogescholen en universiteiten hebben vaak geen idee dat hun studenten extra onderwijs volgen: 72 procent van de studenten heeft er tegen docenten niets over gezegd, soms uit angst dat zij er kritisch over oordelen. Dat moet veranderen, meent de inspectie. Als docenten met hun studenten in gesprek gaan over schaduwonderwijs, dan weten ze “beter dan alleen via vakevaluaties” hoe studenten de begeleiding vanuit de opleiding ervaren en welke behoeften ze hebben. (HOP)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl