Buiten de campus

‘Inkeerregeling’ bij toetsfraude Saxion

Hogeschool Saxion heeft een ‘inkeerregeling’ opgezet voor (oud-)studenten die gestolen toetsvragen hebben gebruikt. Als studenten dit opbiechten, mogen ze hun toetsen ‘op rechtmatige wijze’ afronden en ziet de hogeschool af van sancties. In februari maakte de hogeschool bekend dat ze aangifte heeft gedaan van toetsdiefstal en de verkoop van toetsvragen aan studenten. De politie arresteerde drie verdachten, waaronder een Saxion-medewerker. Samen met het OM doet de politie onderzoek naar de zaak

Grote impact
Er mag geen enkele twijfel bestaan over de waarde van een Saxiondiploma, benadrukt college van bestuur-voorzitter Anka Mulder. Ze waarschuwt studenten die zich niet melden. “Als uit onderzoek blijkt dat iemand vooraf verkregen toetsvragen heeft gebruikt, dan volgen sancties.” Een student kan dan geschorst of uitgeschreven worden.

Met de inkeerregeling hoopt Saxion sneller in beeld te krijgen welke toetsvragen op een eerlijke manier zijn gemaakt en met welke toetsen is gefraudeerd. “Hierbij is het belangrijk dat studenten die toetsen naar eer en geweten hebben gemaakt zo min mogelijk worden gedupeerd.” Een woordvoerder laat weten dat er nog niemand een beroep heeft gedaan op de regeling. (Oud-)studenten hebben tot 15 april de tijd om zich te melden. (HOP, JvE)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl