Campus

Ingenieur in het heetst van de strijd

Zo schrijf je je als nietsvermoedende vwo’er in aan de
TU, en zo ontdek je een mogelijk nieuw materiaal voor
bepantsering in – bijvoorbeeld – legervoertuigen.


De opdracht voor het bachelor-eindproject van Jeroen van Nieuwenhuizen, Dwaine Augustuszoon, Karim Aberkan en Martijn de Vries (allen 23) was breed: onderzoek de reparatiemogelijkheden van materialen bij lichtgewicht bepantsering. Daar zat maar één ding op: een grootschalig bronnenonderzoek. “Op basis daarvan kozen we voor het materiaal Naxtra”, vertelt Van Nieuwenhuizen. “Dat is een bewerkt staal, dat nu vooral wordt gebruikt in grote constructies. Maar wat blijkt: dat spul heeft dezelfde chemische samenstelling als het materiaal Weldox 700, dat wordt gebruikt voor lichtgewicht bepantsering van bijvoorbeeld voertuigen van hoogwaardigheidsbekleders. Naxtra is alleen drie keer goedkoper.” Een kleuter ziet dat hier een prachtonderzoek lag. Want als je Naxtra na beschieting net zo goed kunt repareren als Weldox, staat Defensie natuurlijk te trappelen.


Van Nieuwenhuizen: “Je kunt die bepantsering het best repareren door middel van lassen. Als je schroeven zou gebruiken, zitten er bij voorbaat al zwakke punten in je bepantsering. Alleen, de hitte die vrijkomt bij het lassen, tast je materiaal aan. Daardoor kan het andere eigenschappen krijgen, waardoor het bijvoorbeeld niet sterk genoeg meer is.” Werk aan de winkel dus: welke las was hier het meest geschikt voor? Ze testten er drie en namen de minst schadelijke mee in de rest van het onderzoek, op de trekbank. “Trekken heeft op dat materiaal namelijk hetzelfde effect als schieten”, aldus de student. Een opmerkelijk moment voor het viertal. “Op de TU staat als één van de weinige plekken in Nederland een trekbank die vijf meter per seconde kan trekken. Bijzonder, want de gemiddelde trekbank trekt vijf tot tweehonderd millimeter per minuut. Maar er was niemand die ermee om kon gaan! Dat betekende dat we iemand moesten inhuren.”


Een beetje jammer, net als het feit dat ze het bewerkte stukje Naxtra, dat in een soort zandlopervorm moet worden aangeleverd voor de trekbank, drie weken te laat kregen. “Daardoor liep het eerste deel van ons onderzoek flink vertraging

op. Dat haalde ons eindcijfer flink naar beneden.”


Een kniesoor die erom treurt, want toen de Naxtra eindelijk op de trekbank lag, bleek dat naarmate de treksnelheid toenam, het materiaal alleen maar meer weerstand bood. Ondanks de lasnaden – en net als Weldox. “Daarmee hebben we een belangrijke basis geleverd voor verder onderzoek”, denkt Van Nieuwenhuizen. “Op basis van ons onderzoek kun je nog geen conclusies trekken, we hebben niet eens echt op gelaste Naxtra geschoten. Maar het materiaal lijkt geschikt voor bepantsering.”


Onderzoek: ‘Invloeden van een las op het breukgedrag van Naxtra’

Eindcijfer: 6,5

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.