Industrieel Ontwerpen verwelkomt concurrent

Binnen de faculteit Industrieel Ontwerpen wordt over het algemeen positief gereageerd op het voornemen van de Universiteit Twente om in het oosten van het land een soortgelijke opleiding te beginnen.

br />
Collegevoorzitter Veltman kondigde onlangs aan een nieuwe opleiding ‘industrieel ontwerpen en productie’ te willen starten, te beginnen als variant binnen de huidige opleiding werktuigbouw. De opleiding moet breder worden dan die in Delft, en vanuit de ‘product-levenscyclusanalyse’ het hele industriële voortbrengingsproces omvatten.

,,Concurrentie is prima”, zegt prof.ir. J.J. Jacobs. ,,En dan zijn we straks tenminste niet de enige meer. Mogelijk krijgen we zo wat vastere voet binnen de universitaire wereld. Dat kan helpen om je op voldoende niveau te houden.”

Voor het gewenste effect stelt hij wel een voorwaarde: ,,Het moet een volwaardige opleiding zijn. Eentje die een rol speelt binnen het vakgebied en niet eentje die esthetische werktuigbouw gaat spelen.”

Ook decaan prof.dr. J.M. Dirken verwelkomt de concurrentie. ,,Aan de andere kant: wij hebben af en toe best moeite met het vinden van kwalitatief kernpersoneel. Dat wordt er zo niet makkelijker op. Laat ik hopen dat ze geen ribben uit de kast halen.”

Beiden gaan er van uit dat de nieuwe opleiding weinig gevolgen voor het aantal studenten in Delft zal hebben. Jacobs: ,,Een Groninger, Fries of Tukker zien we hier niet vaak. Twente plukt de studenten uit hun regio, wij uit de onze.” Dirken sluit daarbij niet het ‘nare effect’ uit dat veel aspirant-werktuigbouwers in Twente straks liever industrieel ontwerpen kiezen, waardoor de universiteit haar eigen werktuigbouw-opleiding ‘kannibaliseert’.

De TU Eindhoven heeft binnen haar opleiding werktuigbouwkunde al enige jaren een afstudeerrichting industrieel ontwerpen. (H.O.)