Ikea investeert in studentenwoningen

Ikea wil investeren in studentenflats in Nederland. De meubelgigant heeft gemeubileerde kamers van 17,5 vierkante meter ontwikkeld die huisvester Duwo gaat beheren, meldt De Volkskrant.

Ikea is volgens de krant nog in onderhandeling met diverse studentensteden in Nederland over exacte locaties. Het bedrijf heeft al wel met Duwo een intentieverklaring ondertekend over het beheer: Duwo sluit de huurcontracten en verzorgt het sociaal en technisch beheer.

Duwo-directeur Jan Benschop zegt zich in het artikel vooral te richten op Delft en Amsterdam, waar de nood het hoogst is. Voor het eind van het jaar verwacht Ikea een overeenkomst te sluiten voor de eerste flat met minstens tweehonderd woningen.

Hoeveel woningen er in Delft komen en wanneer, is voor Benschop nog niet duidelijk. Ikea was vandaag nog niet bereikbaar voor commentaar. “Er zijn nog geen getallen genoemd”, zegt Benschop naar aanleiding van het krantenbericht.

Ook weet Benschop niet of het om zelfstandige kamers gaat. Wel weet hij wat er nog aan woningen in Delft nodig is. “Als onze eigen plannen doorgaan, kunnen we er altijd nog tussen de duizend en tweeduizend woningen bij gebruiken.”

Duwo gaat zelf – los van Ikea – nog zo’n vijfhonderd kamers op de Spoorzone zetten. Benschop: “We beginnen wat ons betreft dit jaar. Ook komen er zo’n duizend eenheden in het middengebied van de TU-wijk. We monitoren elk jaar wat er nodig is. Het is geen exacte wiskunde.”

Waar Duwo voorheen zelf alles financierde ziet de huisvester de laatste twee jaar meer beleggers die geïnteresseerd zijn in studentenhuisvesting. “We zijn in Leiden met Achmea in gesprek en met Bouwinvest in Amsterdam. De markt is wel in beweging.”

Volgens De Volkskrant heeft Ikea ook plannen om in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Polen te investeren in ‘budget design’ hotels.