Onderwijs

Ikea als keuzevak

Studenten industrieel ontwerpen kunnen binnenkort een keuzevak volgen dat niet alleen studiepunten oplevert, maar ook een reis naar het hoofdkantoor van Ikea in Zweden.

Samen met meubelgigant Ikea schrijft de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) een prijsvraag uit. De wedstrijd tussen deelnemers aan het keuzevak ‘Design competition’ zal jaarlijks terugkeren. Teams van masterstudenten bedenken tijdens het keuzevak nieuwe ideeën voor de verkoop en marketing van Ikea.

De oplossingen moeten de omzet verhogen en passen binnen de strategie van het bedrijf, dat klanten helemaal zelf hun aankopen kunnen doen. “Hoe minder personeel nodig is, hoe goedkoper producten kunnen zijn”, aldus een woordvoerster van Ikea.

Eerder zorgden de uigebreide prijsinformatie, plattegronden van de winkel en grote boodschappenkarren er al voor dat de klant bijna alles zelf kan vinden en pakken. Die lijn moeten de studenten voortzetten, rekening houdend met veranderingen in de komende tien jaar. Er komen meer en grotere Ikea-winkels en het gedrag en de eisen van bezoekers veranderen, onder andere door nieuwe manieren van communicatie. “De ideeën moeten innovatief zijn. Ikea kan bijvoorbeeld door het gebruik van internet ook op andere manieren communiceren dan via de catalogus”, zegt dr.ir. Sascha Silvester (IO), die het keuzevak begeleidt. “Studenten kunnen van alles verzinnen, de opdracht is expres breed geformuleerd.”

Het contact tussen het meubelbedrijf en de TU Delft kwam tot stand via de gemeente. Studenten krijgen hiermee de kans een idee te ontwikkelen voor een opdrachtgever die het wellicht ook uitvoert. “En de samenwerking genereert ook onderwerpen voor onderzoek op de faculteit,” voegt Silvester toe.

Het winnende team, waarin ook studenten van andere faculteiten kunnen zitten, wint een reis naar Zweden met een kijkje achter de schermen van Ikea. Verder worden alle ontwerpen tentoongesteld in de Delftse vestiging van Ikea, dat het wereldwijde concept center van de woongigant is. Hier worden alle nieuwe ideeën getest voor ze in andere winkels worden toegepast. Het concept center Delft is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitdragen van het Ikea-concept. Jaarlijks worden hier honderden managers van vestigingen over de hele wereld opgeleid. (MM)

Samen met meubelgigant Ikea schrijft de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) een prijsvraag uit. De wedstrijd tussen deelnemers aan het keuzevak ‘Design competition’ zal jaarlijks terugkeren. Teams van masterstudenten bedenken tijdens het keuzevak nieuwe ideeën voor de verkoop en marketing van Ikea.

De oplossingen moeten de omzet verhogen en passen binnen de strategie van het bedrijf, dat klanten helemaal zelf hun aankopen kunnen doen. “Hoe minder personeel nodig is, hoe goedkoper producten kunnen zijn”, aldus een woordvoerster van Ikea.

Eerder zorgden de uigebreide prijsinformatie, plattegronden van de winkel en grote boodschappenkarren er al voor dat de klant bijna alles zelf kan vinden en pakken. Die lijn moeten de studenten voortzetten, rekening houdend met veranderingen in de komende tien jaar. Er komen meer en grotere Ikea-winkels en het gedrag en de eisen van bezoekers veranderen, onder andere door nieuwe manieren van communicatie. “De ideeën moeten innovatief zijn. Ikea kan bijvoorbeeld door het gebruik van internet ook op andere manieren communiceren dan via de catalogus”, zegt dr.ir. Sascha Silvester (IO), die het keuzevak begeleidt. “Studenten kunnen van alles verzinnen, de opdracht is expres breed geformuleerd.”

Het contact tussen het meubelbedrijf en de TU Delft kwam tot stand via de gemeente. Studenten krijgen hiermee de kans een idee te ontwikkelen voor een opdrachtgever die het wellicht ook uitvoert. “En de samenwerking genereert ook onderwerpen voor onderzoek op de faculteit,” voegt Silvester toe.

Het winnende team, waarin ook studenten van andere faculteiten kunnen zitten, wint een reis naar Zweden met een kijkje achter de schermen van Ikea. Verder worden alle ontwerpen tentoongesteld in de Delftse vestiging van Ikea, dat het wereldwijde concept center van de woongigant is. Hier worden alle nieuwe ideeën getest voor ze in andere winkels worden toegepast. Het concept center Delft is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitdragen van het Ikea-concept. Jaarlijks worden hier honderden managers van vestigingen over de hele wereld opgeleid. (MM)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.