Je leert nog eens iets van het vormgeven van een studiegids aldus ontwerper Cok Francken van het AVC. ,,Ik weet nu wat na-knikgedrag is.”
,,Ik kom zelf niet uit de techniek en toen ik het woord na-knikgedrag zag staan was mijn eerste reactie: wat is dat nu?”, aldus Cok Francken, vormgever bij het Audio Visueel Centrum (AVC). De verklaring stond er achter en Francken weet nu iets meer van werktuigbouw.
De afgelopen maanden heeft Francken zich beziggehouden met het ontwerp van de studiegids. Een leuke opdracht maar hectisch. ,,Sommige faculteiten leverden veel te laat hun gegevens in. En bij één had ik alles keurig op tijd klaar, maar vervolgens wijzigden zij hun gegevens en kon ik alles overdoen. Dat betekende voor mij twee dagen werk in de prullenbak.”
Zoekstructuur
Dat is nu allemaal achter de rug. De oud-student van de Haagse kunstacademie houdt tevreden ‘zijn’ gids in de hand. ,,Omdat deze dunner is dan vorig jaar ligt de gids beter in de hand en kan je er veel makkelijker doorheen bladeren. Is hij te dik dan kan je hem niet makkelijk vasthouden en is het lastig iets erin op te zoeken.”
De gids 1998%1999 is door Francken kritisch tegen het licht gehouden. Zijn conclusie was dat deze niet alleen te omvangrijk maar ook te onoverzichtelijk was. Als oplossing hiervoor heeft hij een aantal forse wijzingen op typografisch gebied voorgesteld.
Een heldere zoekstructuur ziet hij als basis voor een overzichtelijke gids. Om die reden koos Francken voor twee inhoudsopgaven: een summiere en een uitgebreide. ,,Voor diegenen die de gids veel gebruiken houdt een gedetailleerde inhoudsopgave alleen maar op en voldoet een beperkte.”
Ook een goede typografie van een pagina vergemakkelijkt het zoeken. Eén van de eerste maatregelen van Francken was om de regels, die een hele pagina besloegen, in twee kolommen te hakken. Hierdoor kon er niet alleen meer tekst op een bladzijde, maar was deze ook leesbaarder. Daarnaast is Francken hiërarchie in de tekst gaan aanbrengen door vetgedrukte koppen en donkergedrukte regels toe te passen. ,,Bij de colleges bijvoorbeeld zie je nu in één oogopslag de vaknaam en %code plus het blok en de studiepunten. Dat lukt een oog niet als zo’n donkere regel of een stippellijntje ontbreekt.”
Bovendien is bij de namen gekozen om iets in te springen en een cursieve letter toe te passen. ,,Als je dan een bladzijde voor je hebt, zie je in één blik, misschien twee, de door jou gezochte naam staan.”
Irriteren
Op de omslag is de foto bewust geschrapt. Alle opvallende TU-items hadden er volgens Francken al een keer opgestaan en daarom stelde hij een grafisch ontwerp voor. ,,Voor wie het niet ziet: het is een loep. Deze gids geeft beter zicht op de onderdelen van de TU.”
De loep vergroot de letters en cijfers maar in geringe mate. Een bewuste keuze volgens Francken. Als het te nadrukkelijk is dan wordt het een soort gimmick en daar houdt hij niet van. ,,Ik wil graag een beetje irriteren. Oftewel een ontwerp maken waarvan iedereen denkt ‘dat klopt niet en hoe zit dat nu?’, maar vervolgens toch blijft kijken.”
Het gele lijntje bovenin moet ook die lichte ergernis opwekken. ,,Dat wil niet zeggen dat het niet heel cruciaal is. Zonder dat streepje is het ontwerp saai. Dat kleine beetje geel maakt het totaal veel frisser.”
Ten slotte heeft Francken nog een tip: ,,Voor wie ook niet weet wat na-knikgedrag is, die kan een omschrijving vinden op pagina 413 van de nieuwe studiegids.”
,,Ik kom zelf niet uit de techniek en toen ik het woord na-knikgedrag zag staan was mijn eerste reactie: wat is dat nu?”, aldus Cok Francken, vormgever bij het Audio Visueel Centrum (AVC). De verklaring stond er achter en Francken weet nu iets meer van werktuigbouw.
De afgelopen maanden heeft Francken zich beziggehouden met het ontwerp van de studiegids. Een leuke opdracht maar hectisch. ,,Sommige faculteiten leverden veel te laat hun gegevens in. En bij één had ik alles keurig op tijd klaar, maar vervolgens wijzigden zij hun gegevens en kon ik alles overdoen. Dat betekende voor mij twee dagen werk in de prullenbak.”
Zoekstructuur
Dat is nu allemaal achter de rug. De oud-student van de Haagse kunstacademie houdt tevreden ‘zijn’ gids in de hand. ,,Omdat deze dunner is dan vorig jaar ligt de gids beter in de hand en kan je er veel makkelijker doorheen bladeren. Is hij te dik dan kan je hem niet makkelijk vasthouden en is het lastig iets erin op te zoeken.”
De gids 1998%1999 is door Francken kritisch tegen het licht gehouden. Zijn conclusie was dat deze niet alleen te omvangrijk maar ook te onoverzichtelijk was. Als oplossing hiervoor heeft hij een aantal forse wijzingen op typografisch gebied voorgesteld.
Een heldere zoekstructuur ziet hij als basis voor een overzichtelijke gids. Om die reden koos Francken voor twee inhoudsopgaven: een summiere en een uitgebreide. ,,Voor diegenen die de gids veel gebruiken houdt een gedetailleerde inhoudsopgave alleen maar op en voldoet een beperkte.”
Ook een goede typografie van een pagina vergemakkelijkt het zoeken. Eén van de eerste maatregelen van Francken was om de regels, die een hele pagina besloegen, in twee kolommen te hakken. Hierdoor kon er niet alleen meer tekst op een bladzijde, maar was deze ook leesbaarder. Daarnaast is Francken hiërarchie in de tekst gaan aanbrengen door vetgedrukte koppen en donkergedrukte regels toe te passen. ,,Bij de colleges bijvoorbeeld zie je nu in één oogopslag de vaknaam en %code plus het blok en de studiepunten. Dat lukt een oog niet als zo’n donkere regel of een stippellijntje ontbreekt.”
Bovendien is bij de namen gekozen om iets in te springen en een cursieve letter toe te passen. ,,Als je dan een bladzijde voor je hebt, zie je in één blik, misschien twee, de door jou gezochte naam staan.”
Irriteren
Op de omslag is de foto bewust geschrapt. Alle opvallende TU-items hadden er volgens Francken al een keer opgestaan en daarom stelde hij een grafisch ontwerp voor. ,,Voor wie het niet ziet: het is een loep. Deze gids geeft beter zicht op de onderdelen van de TU.”
De loep vergroot de letters en cijfers maar in geringe mate. Een bewuste keuze volgens Francken. Als het te nadrukkelijk is dan wordt het een soort gimmick en daar houdt hij niet van. ,,Ik wil graag een beetje irriteren. Oftewel een ontwerp maken waarvan iedereen denkt ‘dat klopt niet en hoe zit dat nu?’, maar vervolgens toch blijft kijken.”
Het gele lijntje bovenin moet ook die lichte ergernis opwekken. ,,Dat wil niet zeggen dat het niet heel cruciaal is. Zonder dat streepje is het ontwerp saai. Dat kleine beetje geel maakt het totaal veel frisser.”
Ten slotte heeft Francken nog een tip: ,,Voor wie ook niet weet wat na-knikgedrag is, die kan een omschrijving vinden op pagina 413 van de nieuwe studiegids.”
Comments are closed.