‘Ik ben niet zo’n grote versierder’

Student industrieel ontwerpen Vaniek Colenbrander speelt rijkeluiszoon en vrouwenverslinder Emanuel dos Santos in de Delftse studentensoap ‘Soap’.

Waarom kijken studenten binnenkort allemaal naar ‘Soap’?

“Omdat het spannende korte afleveringen zijn van ongeveer vijftien minuten. De soap gaat over een Delfts studentenhuis en daar gebeurt wat veel studenten bekend voorkomt. Zoals studieproblemen, dronken avonden met vrienden en instemmingen. Natuurlijk maken de studenten overdreven veel mee, het blijft tenslotte soap. Er zijn verkrachtingen, vechtpartijen en problemen met drugs. De soap begint met een weddenschap tussen Emanuel en Peter, over hoe snel Emanuel babe Marieke in bed krijgt.”

Je speelt een steenrijke playboy. Moeilijk om je in te leven?

“Mijn personage is best oppervlakkig. Alles komt hem aanwaaien. Hij is zelfverzekerd en een echte vrijdenker, dat laatste herken ik wel. Ik ben net als Emanuel in het buitenland opgegroeid. Maar ik ben niet zo’n grote versierder, al sta ik ook weer niet droog.”

Zijn er ook Delftse gastrollen?

“Jazeker, collegelid Paul Rullmann speelt bijvoorbeeld een psycholoog. Ir. Annemiek van Boeijen, docente bij industrieel ontwerpen, speelt een hoogleraar technische natuurkunde. De burgemeester van Delft, Bas Verkerk, doet ook mee. Net als rector Fokkema. Zij spelen zichzelf. We hebben veel scènes opgenomen bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen en een spannende aflevering bij het Reactorinstituut.”

Bijna alles wordt door studenten gedaan, van het camerawerk en schrijven tot het acteren. Ging er veel mis?

“Dat valt mee. In Delft wordt veel samengewerkt, dus dat is iedereen wel gewend. Maar natuurlijk zijn er wel bloopers. Mijn eigen vader speelt ook mijn vader in de soap. Op de eerste draaidag sprak hij me steeds aan met Vaniek, in plaats van Emanuel. Die scène moesten we wel vijf keer overdoen.”

Wat vond je het lastigste om te spelen?

“De seksscène tussen Emanuel en Marieke, die namen we vorige week op. In het script staat naast onze tekst meestal helemaal uitgewerkt of we boos of blij zijn. Maar bij de seksscène stond er alleen maar, dat we ‘een hitsige omstandigheid’ moesten acteren. Daarmee bedoelde ze dat we moesten vrijen. Iedereen deed er een beetje moeilijk over. Ik had liever dat er stond: nu pak je haar tiet en zij grijpt me in mijn kruis. Dan weet je precies wat je moet doen. Je wilt natuurlijk niet te gewillig overkomen of te afstandelijk.”

Sloeg de vonk buiten de set ook over?

“Nee, tussen mij en Inge Schrama, die Marieke speelt, niet. Er springen tussen de opnames door wel wat vonkjes over. Ik heb ook iemand op het oog, meer zeg ik het niet. Helaas heb ik bijna geen scènes met haar.”

Soap is vanaf 16 oktober wekelijks te zien op

www.snc.tudelft.nl

Waarom kijken studenten binnenkort allemaal naar ‘Soap’?

Je speelt een steenrijke playboy. Moeilijk om je in te leven?

Zijn er ook Delftse gastrollen?

Wat vond je het lastigste om te spelen?

Sloeg de vonk buiten de set ook over?

Soap is vanaf 16 oktober wekelijks te zien op

www.snc.tudelft.nl