Idyllische luxe voor de achterkant

Dacht jij dat je de alledaagse dingen wel onder de knie had? Lars en HP verbeteren de techniek van alles en niets uit het studentenleven.

Een van de meest teleurstellende momenten in het leven is het moment dat je er te laat achter komt dat het wc-papier op is. Dit moment wordt vaak ook aangeduid om aan te geven wat het verschil is tussen mannen en vrouwen: vrouwen kijken voordat ze gaan zitten of er nog wc-papier is, terwijl mannen gewoon gaan zitten en kijken waar het schip strandt. In menig mannenhuis wordt daarom flink ingeteerd op de verzameling oude kranten en tijdschriften.

Een raar fenomeen, dat papiertje op de plee. In Indonesië en Arabische landen wordt het als onhygiënisch beschouwd en maakt men zich met natte vingers schoon en Eskimo’s halen er sneeuw doorheen, omdat ze niets anders voor handen hebben.

Onze achterzijde verdient het blijkbaar om verwend te worden na de zware ontlastingsbeurt. Met goedkope grijze soorten met enkele lagen, tot multi-layer-genotspapier met geavanceerde weefstructuren, parfum en luchtkussentjes.

Verwennerij is niet de enige reden voor luxe wc-papier. Reclameboodschappen aan het begin van de vorige eeuw suggereerden dat 65 procent van de Amerikanen van middelbare leeftijd aambeien had. Dit werd toegeschreven aan het gebruik van slecht toiletpapier. Het bedrijf dat marktleider was benadrukte dat hun toiletpapier aan alle door artsen gestelde eisen voldeed. Absorberend vermogen, zachtheid en andere, bijna idyllische, uitspraken van onze toiletpapierfabrikanten hebben een zeer rijke geschiedenis.

Het kan natuurlijk altijd luxer. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat 2 procent van de ondervraagden ooit bankbiljetten heeft gebruikt als vervanger van wc-papier.

Toch is iets simpels als toiletpapier niet vrij van heftige discussies en dilemma’s. Zo is bij velen nog steeds niet bekend dat je de toiletrol zo moet ophangen dat hij afrolt richting de muur, zodat hij daar het minst langs schuurt. Bovendien wordt de rol op deze manier een beetje van de muur afgetrokken als je aan het papier trekt. Dit heeft dhr. Jordens, docent natuurkunde bij de Universiteit Utrecht voor ons uitgezocht. Hij concludeerde ook dat het op deze manier afrollen van wc-papier drie keer minder kracht kost dan wanneer de rol andersom hangt. Bij een gemiddeld wc-papiergebruik van vijfhonderd meter per jaar bespaar je dan net zoveel energie als het kost om een traptrede op te lopen. Dat is toch mooi meegenomen.

(Foto: Lars en HP)

(Foto: Lars en HP)