ICT-prijs naar Delft

Medewerkers van de TU Delft, de Thomas More Hogeschool en het Vista College krijgen de Surf Onderwijsaward voor hun bijzondere ict-bijdrage aan het onderwijs van hun instelling. De winnaars ontvingen de prijs voor onderwijsinnovatie dinsdag, tijdens de Surf Onderwijsdagen in Den Bosch.

Winnaars
Timon Idema, universitair hoofddocent en programmadirecteur voor de masteropleiding nanobiology aan de TU Delft, ontwikkelde voor zijn vakgebied een systeem waarmee docenten zoals hij zelf onderwijsliteratuur kunnen publiceren. Ze bouwen dan aan een soort webpagina met inhoud, makkelijk aan te passen grafieken, video’s, links en knoppen. Zo’n pagina kunnen docenten uit andere disciplines kopiëren en naar eigen inzicht verbouwen. Volgens de jury zijn deze zogenoemde open textbooks “een belangrijke innovatie om leerstof beter en breder toegankelijk te maken”.

Timon Idema neemt zijn prijs in ontvangst. (Foto: Sander Koning)

Docent Diana Molenschot van de Thomas More Hogeschool kreeg de prijs voor haar hulp aan basisscholen. Zij helpt hen met het verbeteren van de digitale geletterdheid.

Ict’er Leon Sprooten van het Limburgse Vista Collega verdient volgens Surf erkenning omdat hij “nieuwe ontwikkelingen echt aanjaagt”. Hij was onder meer actief betrokken bij een succesvolle proef met ‘edubadges’ in het mbo. (HOP, PvT)

• Meer informatie over het open publiceren van interactieve tekstboeken vind je hier.
HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl