Humans of the OWee: Michiel Avezaat

In Humans of the OWee spreken we telkens iemand met een bijzondere rol op die dag. Vandaag op de cantus zingt zanger Michiel Avezaat van Lijn 7 de sterren van de hemel.

“Al tijdens mijn studententijd ben ik een bandje begonnen. We treden op op kermissen, de Nijmeegse vierdaagse en Paaspop, en daarnaast spelen we cantussen. Wat Delft onderscheidt, is dat er veel meer mannen dan vrouwen zijn. Het is het een leuke georganiseerde chaos waar de Rector Magnificus een adtje trekt. In andere steden staan we vaak in een tent en hebben ze niet altijd tafels, dan is het meteen minder een cantus.”

“In het dagelijks leven ben ik financieel adviseur. In Rotterdam studeerde ik Bestuurskunde en Management, Economie en Recht. Ik sta sinds mijn achttiende aan de andere kant van het feestje. Ik ben nu 45 en daarmee de oudste van de band. We doen ongeveer veertig optredens per jaar. Het kost me geen energie, het kost me alleen wat slaap.”

Kan er meegedanst en meegeschreeuwd worden?

“Dit is een hobby-band. Dat maakt een groot verschil met andere bands, die moeten zoveel mogelijk optreden. We vragen wel een commercieel bedrag, maar investeren dat in het gratis weggooien van zweetbandjes en petjes. We hadden eens in Delft en Utrecht een cantus op dezelfde dag. Toen zijn we met de helicopter van Delft naar Utrecht gevlogen. Heel overdreven, met de auto ben je sneller, maar het was een waanzinnige binnenkomst.”

“Bij het uitzoeken van het repertoire kijken we naar het effect dat de nummers hebben. Kan er meegedanst en meegeschreeuwd worden? We hebben contact met iemand van de OWee die ook suggesties heeft. Maar we beginnen altijd met het Wilhelmus.”

“Het is best apart dat wij iedereen aan het zingen krijgen. Dat lukt lang niet ieder bandje. Misschien omdat ik blijf vragen of mensen meezingen. Ik ben ook niet bang om de muziek stil te leggen als er weinig wordt gezongen.”

“Ik wil hier nog lang mee door gaan, misschien wel tot mijn pensioen, of langer. Op een gegeven moment wordt het natuurlijk een beetje sneu, dan hoop ik al gestopt te zijn. Maar zo lang ik het leuk vind, ga ik door!”

Meer Humans of the OWee: Parade-chauffeur Jeroen Overman, de panda van studentenvereniging Outsite, en Jurjen Tiel Groenestege en Jonathan Heemskerk van het verenigingenforum.

Roos van Tongeren / Redacteur