Huilende Hazes en grijnzende Jannes

Een caleidoscopisch programma kenmerkt het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA), dat gisteren begon. Andre Hazes kapot van de zenuwen voor een optreden in Ahoy. De spanningen lopen zo hoog op dat zijn vrouw en kinderen hem verlaten.

André Hazes, Zij gelooft in mij is één van de ruim honderdtachtig documentaires die tijdens de IDFA vertoond zullen worden. Het festival beleeft zijn twaalfde editie en besteedt dit keer speciale aandacht aan iconen van de eeuw en de klassieke documentaires. Een programma vol beelden die in het collectieve geheugen zijn gegrift.

Naast het portret van Hazes zijn er veel meer recente documentaires in het programma opgenomen. Zo ook over een Hollandse held van een heel ander slag: Jannes van der Wal, damkampioen met de reputatie van pias. Ook in deze documentaire, Jannes, wordt het gangbare beeld ontkracht. Uitgebreid maken we kennis met de geboortegrond van de dammer, Friesland, en de mensen daar. Ze praten vol ontzag over hun beroemde en vroeggestorven streekgenoot. Het doet Van der Wal meer eer dan de herinnering aan zijn optreden bij Mies Bouwman in 1982, toen hij elke vraag, zelfs het simpele ‘Hoe oud ben je?’ met een grote grijns maar verder geluidloos beantwoordde.

Het aanbod van de IDFA is gevarieerd. Tops & Bottoms: Sex, Power and Sadomassochism analyseert sadomassochisme en onze obsessie met macht door de eeuwen heen, in Belfast, Maine staat het dagelijks leven in een Amerikaanse kustdorpje centraal. Tussen die uitersten bevindt zich het caleidoscopisch programma van het festival.

Het International Documentary Filmfestival Amsterdam speelt zich op verschillende locaties in de hoofdstad af en duurt tot en met 2 december.

Andre Hazes kapot van de zenuwen voor een optreden in Ahoy. De spanningen lopen zo hoog op dat zijn vrouw en kinderen hem verlaten. Het zijn schrijnende beelden uit de documentaire André Hazes, Zij gelooft in mij van de regisseur John Appel. De film over smartlappenkoning en Unox-anchorman Hazes is zware kost en gaat zeker niet mee met het traditionele beeld dat van de zanger bestaat, dat van de joviale levensgenieter of van de parodie daarop: de campfiguur. De documentaire portretteert met bewondering een emotionele figuur die regelmatig de ogen niet droog kan houden.