Housing hotline roodgloeiend

Honderden internationale studenten hebben een beroep gedaan op de housing hotline van de Landelijke Studentenvakbond. De hotline is de afgelopen anderhalf jaar 658 keer benaderd, meldt de vakbond in een beknopt rapport.

De meest gehoorde klacht: de studenten kunnen geen woonruimte vinden. Ze horen niets als ze op een advertentie reageren of er staat zelfs expliciet ‘no internationals’ in de wervingstekst.

Studentenhuisvesting aan de Balthasar van der Polweg. (Foto: Lucas de Leeuw)

Misbruik
Slechte verhuurders maken misbruik van de situatie, stelt LSVb-voorzitter Ama Boahene. Ze vragen te veel huur en weigeren soms reparaties uit te voeren. Ze dreigen zelfs met uitzetting als huurders er iets van zeggen. In het ergste geval worden woningzoekers ronduit opgelicht. Dan betalen ze geld voor de bezichtiging van een kamer die helemaal niet bestaat.

De vakbond heeft vier studenten nader geïnterviewd over hun ervaringen. Ze zijn verbaasd dat hun onderwijsinstelling hen niet kan helpen en zelf geen kamers voor internationale studenten aanbiedt. (HOP, Bas Belleman)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl