Host unknown

Velen zullen het goedkeurend hebben gadegeslagen: de nieuwe telefoongids van de TU bevat nu ook de emailadressen van het TU-personeel. Het elektronisch berichtenverkeer heeft aan de TU een dermate vlucht genomen dat het moment inderdaad rijp was.

Wat meer is: de adressen staan ook op Internet. Iedere wereldburger kan zich met een paar klikken op de muis tot u wenden. Wat zijn we toch bij de tijd.

Maar niet alle emailadressen in de doorgaans zo betrouwbare telefoongids zijn juist. Voorbeeldje: van de circa tweehonderd medewerkers in het hoofdgebouw staan maar vijf met het goede adres vermeld. Er bestaan zelfs mensen aan de TU die wel een emailadres hebben maar geen pc, zoals bij Civiele Techniek. De gevolgen laten zich raden: berichten komen retour, onder de mededeling ‘host unknown‘.

Wat veel adressen in de gids gemeen hebben is dat ze volgens een standaard zijn opgebouwd: eerst voorletters en punten, de achternaam, apestaart, onderdeel, en dan tudelft.nl. Zo wil de afspraak die het Rekencentrum ooit heeft gemaakt, en zo ging de hele handel jaren geleden al het net op. Maar nu het laatst bijgewerkte bestand in druk verscheen, zijn plaatselijk kleine klachtenregens op gang gekomen. Want wie binnen de TU wel eens een mailtje verstuurt, weet dat er eigenheimers zijn die van het protocol afwijken. Zo is het niet N.devoogd@bu.tudelft.nl maar vc@bu.tudelft.nl.

Is er dan niemand die dit controleert? Daarvoor heeft elk onderdeel aan de TU een ‘contactpersoon telefoniezaken’. Die voert mutaties in. ,,Wij kregen de emailgegevens weer van de dienst kantoorautomatisering en daar is even geen samenspraak geweest”, zegt de contactpersoon van het hoofdbureau.

,,En als de gegevens niet veranderd worden, gaan wij ervan uit dat ze goed zijn”, repliceert hoofd telefoonservices bij het Rekencentrum, C. Bremer. Ze vond het tijd voor opname van de emailadressen, ,,want dan kunnen de kinderziektes eruit”.

Inmiddels zijn op het net al veel mutaties aangebracht. Ook zijn op grote schaal zogenaamde ‘aliassen’ aangemaakt om te zorgen dat de verkeerd geadresseerde berichten toch op de goede plek aankomen. De bijgewerkte telefoongids verschijnt over een jaar.