Hoogleraar De Borst gelauwerd met kwart miljoen Duitse marken

1 Prof.dr.ir. R. de Borst

Jaarlijks reiken de Alexander von Humboldt-Stiftung en het Max Planck-Gesellschaft zes awards uit aan Duitse wetenschappers en zes aan niet-Duitse wetenschappers. Het kwart miljoen Duitse marken wordt De Borst persoonlijk geschonken over een periode van vijf jaar.

De Borst: ,,Het is de bedoeling dat ik het besteed aan onderzoek dat in losse samenwerkingsverbanden met Duitse collega’s plaatsvindt. Voor Duitsland betekent dat import van kennis. Ik mag het bedrag aan personeel en middelen uitgeven.”

De Borst heeft nog geen duidelijk idee wat hij ermee wil doen. ,,Waarschijnlijk probeer ik nog een post-doc aan te trekken voor verder onderzoek aan rekenmodellen voor het bezwijken van materialen. Daarnaast wil ik nog een paar uitwisselingen zien te financieren en een aantal krachtige werkstations aanschaffen.”

Acht jaar geleden begon De Borst op dertigjarige leeftijd als Delfts jongste professor met een aio en een werkstation. Inmiddels is dat uitgegroeid tot twaalf aio’s, een academisch onderzoeker, een technisch ondersteunend personeelslid, vier buitenlandse gasten, vijftien werkstations en een multiprocessor. ,,We genieten wereldfaam op het gebied van analyseren en voorspellen van sterkte en stijfheid van constructies met behulp van numerieke modellen.” De Borst heeft een aanstelling van vier dagen in de week in Delft en werkt een dag in de week aan de TU Eindhoven.
(J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Prof.dr.ir. R. de Borst van de vakgroep mechanica en constructies van de faculteit Civiele Techniek heeft afgelopen dinsdag in Bonn 250.000 DM ontvangen uit twee fondsen van het Duitse ministerie van onderwijs. Hij kreeg de award voor zijn wetenschappelijke excellentie op het vakgebied computational mechanics.

1 Prof.dr.ir. R. de Borst

(J.O.)