Hongaars bezoek aan Delft

Deze week donderdag en vrijdag brengt een delegatie van de Technische Universiteit Boedapest een bezoek aan de TU Delft.De negenkoppige afvaardiging onder leiding van rector dr.

De TU Boedapest is aanmerkelijk ouder dan de TU Delft. Opgericht als Institutum Geometrico-Hydrotechnicum in 1635 is het de oudste universiteit van Hongarije. Het is de eerste instelling in Europa die ingenieursdiploma’s uitreikte: al in 1782, aan landmeetkundigen en weg- en waterbouwers. Er zijn faculteiten voor civiele techniek, werktuigbouwkunde, bouwkunde, chemische technologie, elektrotechniek en vervoerstechniek. Vanaf 1987 is er ook een faculteit voor sociale wetenschappen, waar in Hongarije ook economie onder valt. De instelling telt ongeveer vijftienduizend studenten, 1700 docenten en zevenhonderd onderzoekers. De bekendste afgestudeerden zijn atoomwetenschapper Leo Szilard (1898-1964) en Dennis Gabor (1900-1979), uitvinder van de holografie en Nobelprijswinnaar in 1971.

Vanaf 1984 wordt er ook onderwijs in het Engels gegeven. Zo’n tien procent van de studenten komt uit het buitenland. De TU Boedapest onderhoudt al een werkrelatie met de TU Delft, en verder in Nederland ook met de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

.aut(SP)

De negenkoppige afvaardiging onder leiding van rector dr. Ákos Detreköi komt zich op de hoogte stellen van de nieuwe onderzoeksportefeuille van de TU Delft en de activiteiten die deze ontplooit op het gebied van de internationalisering. De Hongaarse universiteitsbestuurders krijgen ook een gedegen rondleiding langs enkele onderzoekshoogtepunten in Delft, zoals de vluchtsimulator Simona en het laboratorium voor vloeistofdynamica. Ook bespreken ze ontwikkelingen op onderwijsgebied, zoals het gebruik van moderne media en kwaliteitsbewaking.

.aut(SP)