Organon sluit zijn research and development-afdeling in Oss en Abbott doet hetzelfde met zijn laboratorium in Weesp. Twee keer farmacie. Is er ook gevaar voor techniek? Hoogleraar economie van innovatie Alfred Kleinknecht heeft serieuze zorgen.
Abbot en Organon sluiten hun R&D-afdelingen in Nederland. Is het een trend of toeval dat het farmaciebedrijven zijn?
“Dat kun je hieruit niet concluderen. Het kan wel een teken aan de wand zijn, omdat het Innovatieplatform farmacie niet als sleutelgebied heeft aangegeven. Daarmee geef je een signaal af dat farmacie geen prioriteit heeft in het beleid.”
Nu gaat het om hightech farmaciebedrijven. Dreigt er op een breed front kennis te verdwijnen?
“Tja, ik heb er de laatste tijd niet naar gekeken, maar in de R&D-statistieken van de afgelopen jaren deed Nederland het niet best. Dus het kan wel breder liggen. Je moet wel bedenken: er verdwijnen nu bedrijven en daar hoor je over, maar er komen ook bedrijven bij. Denk aan het Science Park Leiden. Daarvoor gaan mensen niet de straat op. En voor Organon in Oss geldt nog het probleem dat daar geen universiteit is. Lifescience-bedrijven zijn afhankelijk van laboratoria en goede contacten met universiteiten. Nabijheid bevordert dat.”
Is de technische hoek ook in gevaar in Nederland?
“Techniek staat in Nederland niet hoog aangeschreven. De dienstensector is hier groot en de industrie is hier ondervertegenwoordigd. De industriële werkgelegenheid is nog maar goed voor 16 tot 17 procent van de totale werkgelegenheid. Dat is heel laag voor een ontwikkeld land. Daardoor wordt gauw gedacht: R&D hebben we niet zo nodig. Dat geldt misschien voor diensten, maar niet voor industrie. Je hebt als land toch een hoeveelheid industrie nodig en dus R&D.”
Waar zou die techniek bij vertrek uit Nederland heen gaan?
“Naar landen die meer bieden. Dat zijn er nogal wat, bijvoorbeeld de Scandinavische landen, maar ook Frankrijk. Daar zegt president Sarkozy: in de strijd tegen de crisis open ik zeven nieuwe universiteiten. Nederland had ongeveer dertig jaar geleden een voorbeeldig onderwijssysteem. Nu zitten we in de achterhoede. Dat gaat consequenties hebben voor bedrijven. Misschien gaan ze weg en dat merk je dan, maar misschien komen ze ook niet naar Nederland, en daar hoor je niets van.”
Wat zijn de gevolgen voor Nederland?
“Over de werkgelegenheid hoeven we ons geen zorgen te maken. Als de economie weer aantrekt, is die er wel. Maar het gaat om de verdiencapaciteit en of het interessant werk is. Hightech is het snelst groeiende segment in de wereldhandel. Dus als je minder hightech in huis hebt, neem je minder deel aan het goedverdienende segment. Met R&D heb je unieke producten, meer marktmacht, een snelgroeiend marktsegment en hogere marges.”
Er is vast wel een oplossing?
“Het gaat niet om de korte termijn. We hebben een kennisimpuls nodig. Nederland zou meer over moeten hebben voor kennis en onderwijs. Enkele miljarden voor de hele onderwijskolom. De Hollandse zuinigheid loslaten. We beslissen nu over hoe onze kinderen en kleinkinderen straks hun geld gaan verdienen. Of die leuk en goed verdienend werk hebben.”
Dragen initiatieven als Technopolis, onderdeel van Science Park Holland, bij aan de oplossing?
“Ik ben er helemaal niet zeker van of scienceparken en transferpunten van kennis meerwaarde hebben. Ik twijfel. Laten de universiteiten zich concentreren op hun kernactiviteiten. Goede ingenieurs opleiden, goed onderzoek doen – goed fundamentéél onderzoek, want dan ben je attractief voor hightech-jongens. Ik zou als bestuur van een universiteit minder nadruk leggen op scienceparken. Je moet kiezen met je geld. Wat je in een sciencepark stopt, kun je niet meer in je onderwijs stoppen.”
The name of the NS train station Delft-Zuid might be changed to TU Delft. A city councilwoman, Anne Koning, suggested the change on her Twitter page. Delft-Zuid station is currently used by many university students. Two weeks ago Koning opened a new bicycle stall at the station, which offers parking spaces for up to 600 bicycles. The bike stall is part of a 4-million euro investment in refurbishing the station.
Comments are closed.