Hogeschool volgt aanpak ‘onbetamelijk surfen’

De Agrarische Hogeschool in Delft wil, in navolging van Werktuigbouw, het gebruik van Internet reguleren. InternetDe Agrarische Hogeschool herkent het computerprobleem dat Werktuigbouw onlangs aanpakte, zegt hoofd automatisering G.

Volgens Kuiper is het ondoenlijk om alle ‘onbetamelijke’ sites te blokkeren – ,,het zijn er zoveel” – en daarom is hij geïnteresseerd in het contract dat Werktuigbouw de eerstejaars heeft laten ondertekenen. Daarin zeggen de studenten geen misbruik te maken van Internet en de apparatuur niet te vernielen. ,,We zijn benieuwd hoe je dat kunt regelen.”

Kuiper denkt dat studenten met zo’n contract makkelijker op hun gedrag zijn aan te spreken. ,,Vooral ouderejaars houden nu de computers bezet. Eerstejaars durven daar vaak niets van te zeggen.”

De Agrarische Hogeschool heeft 1500 studenten, die op 35 pc’s kunnen Internetten. Vrij surfen naar onschuldige sites is volgens de opleiding geen probleem, ,,maar gebruik voor onderwijsdoeleinden heeft voorrang”.

Internet

De Agrarische Hogeschool herkent het computerprobleem dat Werktuigbouw onlangs aanpakte, zegt hoofd automatisering G. Kuiper. Ook agrarische studenten schuimen regelmatig het Internet af, op zoek naar seksplaatjes, fascistische sites of andere pagina’s ‘die niet kunnen’: ,,Laatst had iemand foto’s van afgehakte lichaamsdelen op het scherm staan.”