Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

Hoger Doel

‘Ah, nee. (zucht) Jij wilt zeker weer wat speciaals?’ Het was precies dezelfde ervaring als in een restaurant waar de bediening zo onvriendelijk is, dat je bijna niet durft te vragen om een refill van je spa.

Dat is omzet, maar levert de serveerster niet zoveel op behalve een workout. En dat zal ze je laten weten ook. Dus laat je een grote fooi achter, omdat je je schuldig voelt dat je haar zo hard hebt laten werken.

Toen ik laatst de kamer van een van de ondersteunende diensten van de faculteit binnenliep, werd ik begroet met een diepe zucht. En meteen kwam het schuldgevoel: ja, ik kom inderdaad met een speciaal verzoek. Maar dit is echt nodig om de TU een betere universiteit te maken, en bestaat jullie afdeling niet juist om verzoeken vanuit deze faculteit op te lossen? En geeft dat je ook geen uitdaging in je werk? Blijkbaar niet. Want meestal eindigt het zo dat er of a) gewoon nee gezegd wordt of b) jij uiteindelijk zelf alles regelt en het werk van iedereen doet behalve dat van jezelf. Ja, misschien in de avonduren.

Het boek loswerken zegt over ‘moet ik het dan maar weer oplossen?’ het volgende: stel grenzen en laat het probleem daar waar het hoort. Volgens Paul Rullmann (in een interview over het traineeship) moet je er op de TU van houden omringd te worden door mensen met een puzzelende academische houding. Dat leek mij ideaal, maar tot dusver moet ik eerst anderen ervan overtuigen dat het hun probleem is om ze daarna pas te kunnen aanzetten tot puzzelen.

Ook studenten hebben hier vast vaak mee te maken. De nieuwe stroom eerstejaars zal de TU ongetwijfeld weer veel organisatorische moeilijkheden geven. Helaas is het soms nogal lastig om de betrokken medewerker te vinden die zich inzet voor het hogere doel op de plek waar jij het probleem kan neerleggen. De meesten van hen zitten namelijk thuis met een burn-out. Anderen zijn volledig in beslag genomen door mij.

Als ik ze eenmaal heb gevonden laat ik ze niet meer los, die ideale collega’s. We vinden altijd wel een probleem wat hier hoort om samen te tackelen. Alleen jammer voor de onopgeloste problemen die eigenlijk ergens anders horen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.