Onderwijs

​Hoe ziet de TU er in 2042 uit?

Hoe ziet de TU er in 2042 uit bij haar tweehonderdjarig bestaan? Wat moeten ingenieurs dan kunnen? Hoe komt de universiteit bovenaan in rankings? Het meest gehoorde woord in een verkiezingsdebat hierover was: ambitie.

Moet je wel op nummer 1 willen staan in rankings? Dat was de eerste vraag in het door Studium Generale en de TU Delft Debating Club georganiseerde verkiezingsdebat op 18 januari. Bij de koplopers Oxford en Cambridge staat onderzoek bovenaan, zei Orasvoorzitter Mathias de Koning. “De TU heeft een tweeledig doel: onderzoek én onderwijs. Onderwijs is belangrijk: de TU heeft een grote maatschappelijke taak omdat er een groot tekort is aan ingenieurs.”

Ranking was volgens distinguished professor in science education Rob Mudde geen doel op zich, maar het is goed om ambities te hebben. “Anders word je ingehaald. Ik denk dat in 2042 wij één van de twee TU’s in Nederland zijn.” De anderen zouden wel fuseren, dacht hij.

Ambitie

Toen het A-woord eenmaal was gevallen, was de vraag wat dat betekent voor studenten. “Ik geloof niet in iedereen binnenhalen”, zei Mudde. “Wat is een topstudent? Degene met ambitie.” Mudde vergeleek het met topsport. Hij had zelf ook wel bij Ajax 1 willen voetballen, maar ja, hij kan niet goed voetballen en dus is het goed dat Ajax streng is. “Wij zijn absoluut niet streng genoeg. Je moet hier komen met ambitie, anders ga je maar naar de universiteit van Lutjebroek. Veel plezier!”

Salomon Voorhoeve, vice-voorzitter van Lijst Bèta, vond die vergelijking niet zomaar opgaan. Wel was hij het met Mudde eens dat al vanaf de basisschool en vervolgens de middelbare school wordt geselecteerd. Hij is geen voorstander van nog meer selecteren, omdat je jongeren daarmee kansen kunt ontnemen. Waarop Mudde zei dat hij niet méér wil selecteren, maar dat de universiteit ambitie moet vragen van de student. Die moet niet komen zonder ambitie.

Delftse inzet groot

Wat nou geen ambitie, vond Orasvoorzitter Mathias de Koning. “Met allerlei projecten en dreamteams zetten juist Delftse studenten zich het meest in naast hun studie”, zei hij. Dat klopte volgens Mudde wel, maar hij wees erop dat eenderde van de studenten in het eerste jaar uitvalt. “Ik zie daar een gebrek aan ambitie in. Je opleiding wordt nooit beter dan je eigen ambitie. Ik ben trots op studenten die met hard werken een 6 halen en ik heb een bloedhekel aan studenten die met niks doen een 7 halen.”

Terug naar de hamvraag: hoe gaat het onderwijs er in 2042 uitzien? Mathias de Koning zag in ieder geval geen hoorcolleges meer voor zich, want ‘daar vallen studenten van in slaap’. Hoorcolleges worden volgens hem vervangen door onder meer werkvormen en meer online onderwijs. ‘In de toekomst is de technologie zo ver dat we als alumni terug naar de TU moeten blijven gaan.” Mudde ziet de rol van de campus ‘merkwaardigerwijs toenemen’. Juist omdat de campus interactie tussen mensen mogelijk maakt. Dat is belangrijk omdat interdisciplinariteit volgens hem een grote rol gaat spelen.

Ingenieur van de toekomst

En de ingenieur van de toekomst? Die zal meer te maken krijgen met programmeren, dacht Salomon Voorhoeve. Als voorbeeld noemde hij een cockpit waarin vroeger nog vijf mensen zaten, nu nog maar twee en straks misschien nul. Wat de universiteit dan aan studenten moet meegeven, is volgens Mudde meerdere uitstroomprofielen van hoge kwaliteit. “We moeten studenten nog meer aan de bal houden en intellectuele bagage meegeven.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.