Hoe doder, hoe beter

Halloween wordt in toenemende mate ook in Nederland gevierd. Maar waar komt het gedoe met pompoenen en vermommingen eigenlijk vandaan?

Wie vrijdagavond de televisie aanzet ontkomt bijna niet aan bloedige slachtpartijen en scream queens: hakmessen in ‘Friday the 13th’, ronkende kettingzagen in ‘The Texas Chainsaw Massacre’ en bloeddorstige spinnen in ‘Arachnophobia’. Dankzij Hollywood lijkt Halloween een op en top Amerikaans familiefeest.

Het Amerikaanse equivalent van een Balkenendiaans gezin onderneemt die avond ongeveer het volgende: de koters maken een kleurplaat met veel zwart en oranje en spelen trick or treat. Mamma maakt met een vlijmscherp mes enge grimassen in de door pappa gekweekte pompoenen. De avond wordt door het hele gezin nagelbijtend doorgebracht op de driezitsbank met een griezelfilm zonder adult rating en veel vlees, friet en nog meer friet.

Van oorsprong is Halloween echter geen vrolijk Amerikaans gezinsfeest, maar een griezelig horrorfeest uit Europa. All Hallow’s Evening (Allerheiligen) is in Amerika geïntroduceerd door geëmigreerde Kelten. Van oorsprong vond het feest plaats tijdens Keltisch nieuwjaar (Samhain). Kelten vieren geen nieuwjaar zodra de dagen langer worden, maar juist wanneer de donkerste periode van het jaar aanbreekt. Zoals ook een Keltische dag begint vanaf zonsondergang.

Het gedoe met pompoenen en vermommingen hangt samen met bijgeloof rondom Samhain. Wanneer de nieuwe cyclus begint na 1 november en de oude stopt op 31 oktober, is er even een dagje niets. Volgens de oude Kelten kwam op die dag de dodenwereld in aanraking met hun eigen wereld en konden dierbare overledenen op die dag terugkeren naar huis. Zij werden verwelkomd met pompoenen.

De vermomming beschouwden de Kelten als pure noodzaak. Zij geloofden dat tijdens de jaarwisseling kwade doden ronddoolden op zoek naar een nieuw lichaam. Om hen te misleiden moesten de levenden er zo dood mogelijk uitzien. Hoe doder, hoe beter. (MH)

Halloweenparty 2003, op zaterdag 1 november in partycentrum Zichtenburg in Den Haag, met trance, techno en club van een hele reeks dj’s en live optredens.

www.halloween2003.tk

www.halloween2003.tk