Hevige storm

Een opmerkelijke zandlaag in de duinen bij Heemskerk stelde wetenschappers voor een raadsel. Hoe kwam dat zand met al die schelpjes zo hoog in de duinen terecht? Door een storm die de Nederlandse kust in 1775 teisterde, blijkt uit zogenaamd optisch gestimuleerde luminescentie-onderzoek van wetenschappers van het Reactorinstituut Delft.

De techniek maakt gebruik van een miniem lichtsignaaltje dat zandkorrels kunnen uitzenden als ze worden beschenen met licht van een bepaalde golflengte.

Illustratie boven: Storm bij Scheveningen, 15 november 1775.

Foto onder: De mysterieuze zandlaag bij Heemskerk.

Op de ranglijst voor kenniseconomieën zakte Denemarken terug van de vijfde naar de negende plaats nadat de Deense Volkspartij via een gedoogconstructie een vinger in de pap had gekregen.

Dat gevaar dreigt ook in Nederland (nu achtste op de lijst), stelden vorige week hoogleraren van de UvA en de Universiteit Maastricht in een brandbrief aan het kabinet. Vooral aan computerdeskundigen en technici bestaat grote behoefte bij het bedrijfsleven.

Amsterdam, Rotterdam en Den Haag concurreren om de vestigingen van grote bedrijven met steden als Barcelona, Madrid en Hamburg. Maar het restrictieve overheidsbeleid ten aanzien van immigratie werkt hen tegen.

“Oliedom” citeert Intermediair D66 Tweede Kamerlid Gerard Schouw. “De VVD zou beter moeten weten.”

Zijn collega Jesse Klaver voor Groen Links zegt: “Een ongastvrij land is onaantrekkelijk voor kenniswerkers, en als mensen hier niet willen wonen, komen de bedrijven ook niet.”

De nieuwe Britse regering komt na stevige protesten uit het bedrijfsleven terug op de voorgenomen aanscherping van immigratiebeleid, meldt hoogleraar Han Entzinger (Erasmus Universiteit).

Het is de vraag of dat in Nederland ook zo snel gebeurt, of pas na twee jaar en een stapel rapporten over de geleden schade.

Lees het hele artikel in Intermediair