Het zag er zo rooskleurig

Het is een onzekere tijd voor beleggers, dus ook voor Niels van den Brink, negendejaars student technische natuurkunde. 1 Illustratie: GrippTwee jaar geleden waagde hij zich voor het eerst op het gladde ijs.

Aanvankelijk overlegde hij veel met een clubgenoot, die ook speculeerde. Gebruikmakend van elkaars adviezen boekten ze maandenlang successen. Maar zijn clubgenoot bleek minder succesvol dan hij en trok zich na een tijdje terug. Van den Brink: ,,Ik heb denk ik vooral geluk gehad. Er zijn zoveel factoren van invloed, dat je niet met zekerheid kunt voorspellen wat de beste investeringen zijn. Ze hebben zelfs een keer apen mee laten doen in een experiment. Die kwamen heel hoog op de scorelijsten voor, tussen professionele beleggers.”

Om toch zo goed mogelijk te investeren volgt hij meermalen per dag de economische berichten via Internet. Met name let hij erop hoe het nieuws van invloed is op koersveranderingen. ,,Op die manier kun je vooruitlopend op te verwachten nieuws eventuele koersveranderingen proberen te voorspellen.”

Zijn successen bleven niet onopgemerkt. Andere clubgenoten zagen hem het grote geld binnenhalen en vroegen hem herhaaldelijk om raad. In het begin gaf hij die graag, maar daar is hij nu voorzichtiger in geworden. ,,Als iemand mijn raad opvolgt en vervolgens zijn geld verliest, krijg je toch scheve blikken. Ik had niet altijd gelijk.”

Hoewel hij nooit iemand echt in de problemen heeft zien raken, kan hij zich sommige desillusies wel herinneren. ,,Vorig jaar nog, op de Delftse Bedrijvendagen. Het bedrijf Getronics blies hoog van de toren over de te verwachten resultaten. Een aantal clubgenoten zag hoe makkelijk het bij mij ging en investeerden aanzienlijk in opties van Getronics. Toen die zelfs met verlies in de jaarcijfers exploiteerde, kelderde de optiewaarde enorm en waren ze al hun geld kwijt.”
Hak

Van de winst die hijzelf wel wist te maken heeft Van den Brink bijna twee jaar lang een groot deel van zijn studie kunnen betalen. Het zag er zo rooskleurig uit, dat hij de wildste reisplannen maakte voor na zijn studie, waar financieel geen begrenzing aan leek te bestaan. Totdat twee maanden geleden de koersval ook hem een hak zette en hij zijn opties in snel tempo hun waarde zag verliezen. Van den Brink: ,,Het ergstedat ik heb meegemaakt, is dat ik een aantal opties te vroeg heb verkocht. Niet zomaar te vroeg, nee, een paar uur te vroeg. Anders had ik nog tussen de tien- en twintigduizend gulden kunnen winnen, terwijl ik normaal slechts in de duizendtallen zit.”

Van den Brink heeft nog één paard om op te wedden. Hij gokt erop dat de ABN-Amro gebruik zal maken van de verslechterde situatie van concurrenten door nu wel een geslaagde overname te realiseren. Vooruitlopend op de dan volgende stijging heeft hij van zijn laatste vrije geld twee opties ABN gekocht.

Van den Brink: ,,Maar mijn allerlaatste hoop blijft mijn afstuderen en daarna een baan. Dat biedt pas echte zekerheid.” Zijn reisplannen zet hij overigens onverwijld door, zij het nu waarschijnlijk wel met geleend geld.
Een_nieuwe_stijgende_lijn

Frederik Deutman en Jaap van der Wijst van de beleggingsvereniging van het Corps laten zich niet afschrikken.

Terwijl velen proberen hun laatste geld te redden, zijn Frederik Deutman en Jaap van der Wijst bezig met het opzetten van een vereniging voor beleggende studenten: de Delftse Studenten Beleggingsvereniging (D.S.B.V.), een nieuwe ondervereniging van het Delftsch Studenten Corps.

Deutman: ,,Het idee onstond een jaar geleden op de borrelvloer. Er bleken veel leden hierin geïnteresseerd te zijn. Een halfjaar later zijn we iets serieuzer begonnen en nu liggen de statuten voor een vereniging en een stichting al bij de notaris.”

Het idee van de vereniging is dat veel mensen voor weinig geld de regels van het spel kunnen leren. Winstbejag is niet het eerste oogmerk. Van der Wijst: ,,Ieder lid koopt voor vijfentwintig Euro een participatie in de stichting, dat is ongeveer vijftig gulden. Daar kun je geen noemenswaardige bedragen mee winnen. Maar stel dat je vijftig leden hebt, dan heb je wel een leuk bedrag om samen te beleggen.”

Andere activiteiten zijn een bezoek aan de optiebeurs en het beursspel van de ABN-Amro. In deze bank heeft deze beleggingsvereniging in oprichting niet alleen een enthousiaste hulp, maar ook een sponsor gevonden. Onderhandelingen zijn gaande over kortingen op de transactiekosten, iets wat voor beleggen met een kleine portefeuille wel interessant is.

Een eerste advertentie in de Spiegel, het verenigingsblad van het Corps, leverde al vijftig reacties op. Die mensen worden nu op de hoogte gehouden van de vorderingen. Van der Wijst en Deutman hopen nog voor het eind van 1998 een oprichtingsvergadering te beleggen. Juist omdat de koersen nu laag zijn, zien ze het als een goed moment om te beginnen. Ze hopen te profiteren van een nieuwe stijgende lijn.

1 Illustratie: Gripp

Twee jaar geleden waagde hij zich voor het eerst op het gladde ijs. Via een vriend raakte hij geïnteresseerd en na een korte videocursus besloot hij zijn stageverdienste in aandelen en opties te beleggen. ,,Ik heb eerst een maand proefgedraaid. Dat liep eigenlijk heel slecht, maar ik ben toen toch maar echt gaan beleggen. In die tijd begon net de grote spurt omhoog, je moest wel heel stom zijn om geen winst te maken”, aldus Van den Brink.

Hak

Een_nieuwe_stijgende_lijn