Het Thialf van het roeien

artists impression van de overkapping

,,Mijn vrienden dachten dat ik teveel had gedronken, als ik weer over de tentconstructie begon”, zegt Van Beers. ,,Roeien is alleen voor buiten, denken ze. Maar het is net als met schaatsen. Pas als zo’n hal er staat, doen de mensen er niet meer lacherig over. Dan zien ze opeens de voordelen.” Collega-afstudeerder Sluis vult aan: ,,Roeiwedstrijden worden tegenwoordig met een honderdste van een seconde beslist. Dat kan nooit buiten. Alleen als de weersomstandigheden ideaal zijn, verloopt een wedstrijd eerlijk.”

Het weer speelt de Bosbaan juist nu parten. De internationale roeibond wijst de roeibaan steeds minder internationale wedstrijden toe. De wind die over het Amsterdamse Bos waait, veroorzaakt achter de laatste bomenrij een luwte. De roeiers die verder van de bomen varen, hebben behalve van de wind ook last van stromingen en golfslag.

Een oplossing voor deze ongelijke windbeïnvloeding zou het kappen van het Amsterdamse Bos zijn, maar dit schiet vast de natuurliefhebbers van de hoofdstad in het verkeerde keelgat. De gemeente Amsterdam heeft al wel geld uitgetrokken voor het verbreden van de roeibaan van zes naar acht banen. Op de zes meest gunstige banen vinden dan de wedstrijden plaats.

De twee civielers bedachten daarop een degelijker oplossing in de vorm van een tijdelijk op te bouwen overkapping. Alleen in het roeiseizoen, de maanden mei, juni en juli, is de Bosbaan overdekt. ,,De wandelaars willen helemaal niets in het bos. De roeiers daartegen een geheel dichte hal”, legt Van Beers uit. ,,Onze oplossing bestaat uit een tentdak waarvan de zijkanten alleen met wedstrijden afgedicht zijn. Het liefst maken we het tentmembraan van een soort gaas dat wel de wind afzwakt, maar geen opgesloten gevoel geeft.”
Lobby

De overkapping is opgebouwd uit tachtig tenten die achter elkaar staan en voor een flink deel overlappen. Op deze wijze zijn verbindingen tussen de afzonderlijke tenten niet nodig. Verbindingen aanbrengen boven het roeiwater kost nu eenmaal tijd. Het efficiënt op- en afbouwen van de constructie bepaalt voor het overgrote deel het ontwerp. De opbouwkosten keren immers ieder jaar terug.

Van Beers en Sluis: ,,Pas als zo’n hal er staat doen mensen er niet meer lacherig over”

,,Het project staat of valt bij de financiële haalbaarheid. Technisch gezien kan het nog veel groter”, aldus Sluis, die zijn tentconstructie in de toekomst toch nog wel gebouwd ziet worden. De twee studenten hebben de steun van de Koninklijke Nederlandse Roei Bond en de FISA, de internationale roeibond, en de hulp van Frans van der Zee, oud-bestuurslid van de KNRB.

Van der Zee, de man die eigenlijk op het idee kwam en daarmee in Delft belandde, is inmiddels een lobby begonnen. Hijvertelt: ,,Op het wereldkampioenschap in Luzern heb ik er met de voorzitter van de FISA over gesproken. Die was meteen enthousiast. Nu krijgen we een superbaan zoals nergens ter wereld bestaat. Roeiers nemen het niet meer dat jarenlang trainen door een winderige wedstrijddag in het water valt.”

Bovendien, vindt Van der Zee, krijgt Amsterdam er op deze manier een spectaculaire bezienswaardigheid bij. ,,Nederland was met de Bosbaan ook al de eerste met een gegraven roeibaan. Ik denk dat ik de kunstenaar Christo, die het Rijksdaggebouw in Berlijn inpakte, om advies vraag. Die likt er zijn vingers bij af.”

Voor de financiering heeft Van der Zee ook al een plannetje. ,,Als die tent straks van innovatieve vezels gemaakt is, heet het gewoon de AKZO NOBEL-baan. Bovendien ligt de Bosbaan recht onder de aanvliegroute van Schiphol. Er kunnen nog wel meer merknamen in het membraan geweven worden. Het staat voor mij als een paal boven water dat die overdekte roeibaan er komt. Het is alleen de vraag welk land de primeur heeft.”

,

Als het aan de afstudeerders Jeroen van Beers en Erik Sluis ligt, wordt er binnenkort overdekt geroeid op de Bosbaan in Amsterdam. Om meer internationale roeiwedstrijden aan te trekken, bedachten de twee civielers het Thialf van het roeien. Een spectaculaire tentconstructie van honderd meter breed en 2,5 kilometer lang die de naam van Amsterdam Sportstad moet waarmaken.