Het soapt in het studentenspookhuis

Drama in de TU-wijk. Vanaf september zijn via internet de avonturen te volgen van een eeuwige student, een nerd, een playboy en een lekker ding in een Delftse studentensoap met de werktitel ‘Kanaalweg 2b’. Deze week waren de eerste opnames.

Met een grote glimlach opent eerstejaars scheikunde Emanuel de deur van zijn nieuwe studentenpaleis. Zijn bloes hangt half open, zijn schoenen blinken. Hier kan hij zijn reputatie als vrouwenversierder waarmaken.

Maar die droom lijkt snel in duigen te vallen. Tot zijn grote schrik ligt in een hoek van zijn paleis een jongen. “Dat is Peter. Hij zit daar nog als een soort meubilair”, zegt bouwkundestudent en een van de tekstschrijvers Paul Scholten lachend. “Peter is de eeuwige student, hij is vergroeid met het huis. Emanuel is even van zijn stuk, maar uiteindelijk worden ze goede vrienden.”

Zo begint de eerste aflevering van de studentensoap. Rijkeluiszoon Emanuel krijgt van zijn vader zijn eigen studentenhuis en dan beginnen de avonturen. De eerste afleveringen zoekt hij huisgenoten uit, waarmee hij lief en leed de komende jaren zal delen. Al snel woont hij niet meer alleen met eeuwige student Peter, maar ook met nerd Hans en babe Marieke. Dan is het huis compleet en kunnen de soapperikelen beginnen. De kijker staat onder meer een spectaculaire aflevering bij het reactorinstituut te wachten en een mogelijke romance tussen Marieke en Emanuel. De wekelijkse afleveringen zijn in september op internet te zien en duren tien minuten.

“We hebben bewust gekozen voor stereotypen”, zegt Scholten. “Dat is heel herkenbaar voor onze doelgroep: studenten. Zo kunnen ze zich snel met een karakter identificeren. Dat is de kracht van soaps, ook van ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ (GTST) bijvoorbeeld. Het is simpel gehouden, maar personages gaan toch leven door het leed dat ze overkomt.” Voor het schrijven van de soap kregen de tekstschrijvers hulp van het professionele Scriptstudio, dat de teksten schrijft van successoaps ‘GTST’ en ‘Onderweg naar Morgen’.

Volgens Scholten leven mensen mee met soapies, omdat wat ze meemaken het gewone leven uitvergroot. “Wat ze overkomt mag daarom best overdreven zijn. Dat maakt het leuk om de teksten te schrijven, maar vooral om ernaar te kijken. Bij een soap moet je na vijf minuten gegrepen worden en willen weten wat er gaat gebeuren.”

In het oude elektrogebouw aan de Kanaalweg hebben studenten de afgelopen weken vier studentenkamers geklust. In totaal werken dertig studenten aan de soap mee, onder meer als acteurs, tekstschrijvers en achter de camera. De kamers weerspiegelen de karakters van de personages. Aan het plafond van de tuttige meidenkamer van het ‘mooie meisje’ Marieke hangt een kroonluchter met blauwe diamantjes en in de hoek staat een roze zitzak. In de kamer van playboy Emanuel valt vooral het kingsizebed op.

Het gebouw wordt al tijden niet meer gebruikt. “Toen we hier voor het eerst kwamen”, zegt Scholten, “lagen overal dode vogels. Die waren hier naar binnen gevlogen en konden daarna niet meer naar buiten.” Dat het een soort spookhuis is, valt nog steeds te merken. Terwijl de studenten een scène opnemen voor de eerste aflevering, lekt water in de hoek van de gang. Even verderop, in een voormalige collegezaal, fladdert een duif.

Sinds maart zijn de studenten al druk in de weer. “Ik kreeg de opdracht van het cultureel centrum iets te bedenken voor alle studenten”, zegt bedenker en regisseur Mirjam Veldhuijzen van Zanten. “Naar mijn idee zitten alle studenten voortdurend achter de computer. Dus moeten we zorgen dat we die computer binnen komen, dacht ik. Zo kwam ik op het idee van een soap op internet.”

Voor de acteurs begon het maanden geleden met workshops. Vaniek Colenbrander, student industrieel ontwerpen, was er vanaf het begin bij. Hij acteerde als zestienjarige in een Italiaanse worstencommercial, maar had het acteren daarna nooit echt meer opgepakt. Deze kans wilde hij niet laten schieten. “Toen ik bij de workshops hoorde van de rol van Emanuel, wist ik meteen: dat ben ik. Emanuel is in het buitenland opgegroeid en een vrouwenversierder. Dat was bij mij ook zo, ik woonde in Engeland en Italië en ik heb de reputatie een vrouwenverslinder te zijn.”

Voor de studenten, die vaak weinig tot geen ervaring hebben, is het nog wel wennen om een soap in elkaar te zetten. “Het lastigste vinden ze voor de camera acteren”, zegt Veldhuijzen van Zanten. “Je zit gevangen in het beeld. Daarom moeten we veel overdoen. Ze beseffen niet dat je in een beperkte ruimte speelt.”

Colenbrander blijft, om de kneepjes van het acteren beter onder de knie te krijgen, daarom tijdens het zappen nu vaak hangen bij soaps. “Improvisatie is bijvoorbeeld ook lastig. Ik heb een telefoongesprek met mijn vader, maar er is natuurlijk niemand aan de andere kant van de lijn. Op de set kan mijn tekst vervolgens nog veranderen. Lastig, maar ook heel leuk en spannend.”

En de vraag die, als de serie in september op internet te zien is, op ieders lippen zal branden: ontstaat er in het echt tussen Marieke en Emanuel ook een romance? “Ik denk het niet”, zegt Colenbrander. “Maar er lopen al wel wat dingetjes op de set. Er wordt veel geflirt, dat is volgens mij de belangrijkste reden voor de gezelligheid achter de schermen.”

Acteren zonder ervaring is soms best een beetje lastig. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)