‘Het is niet alleen aardappelen poten’

De Delftse student Przemyslaw Pawelczak richtte eind april met een Tilburgse vriend de Poolse Studenten Vereniging op. “We willen het imago van de Pool veranderen.”

Een Poolse studentenvereniging? Lopen hier dan zo veel studenten uit Polen rond?

“Volgens mij zijn er ongeveer tachtig Poolse studenten in Delft. De meeste studeren wiskunde.”

Waarom wiskunde?

“In Polen ligt de nadruk op wiskunde, omdat dit perspectief biedt. Als je met je bachelor klaar bent, zijn er veel mogelijkheden voor werk.”

Waarom heb je een Poolse studentenvereniging opgericht?

“Veel internationale studenten organiseren zich. Je ziet dat ook op religieus gebied. Dus waarom zou er niet ook een Poolse studentenvereniging komen? Het imago van Poolse mensen in Nederland is niet zo goed. Wij willen dat veranderen. Mensen denken dat Polen naar Nederland komen om snel geld te verdienen, maar velen studeren ook. Het is niet alleen maar aardappelen poten.”

Welke status heeft de Poolse student?

“Als je het vergelijkt met Indiase studenten, zijn Poolse studenten nauwelijks zichtbaar binnen de universiteit. In 2005 of 2006 kwamen zestigduizend Polen naar Nederland, maar slechts twee of drie procent doet hooggeschoold werk. Van de tienduizend Chinezen die naar Nederland kwamen, werkt meer dan veertig procent in een baan voor hogeropgeleiden.”

Hoe komt dat?

“Ik weet het niet. Er is meer vraag naar laaggeschoold werk en voor Polen maakt het niet uit of ze laag- of hooggeschoold werk doen. Het verschil tussen een Pools en een Nederlands salaris is namelijk heel hoog. Mijn vriendin is tandarts en werkt in Polen. Toen ze een patiënt vertelde dat ze naar Nederland ging, zei diegene: ‘O, ga je daar aardappelen poten? Dat verdient meer.’.”

Waarin verschillen Poolse en Nederlandse studenten?

“Nederlandse studenten zijn meer georganiseerd. Poolse zijn spontaner, warmbloediger. We hebben geen formele structuren nodig, geen agenda om iemand te ontmoeten. Als ik iemand wil zien, zie ik iemand. In Polen doet iemand niet zo gauw tien jaar over zijn studie. Polen willen in vijf jaar afstuderen. Poolse universiteiten zijn gratis. De kwaliteit van het onderwijs wordt bewaakt doordat je maar twee kansen krijgt bij tentamens. Als je een tentamen niet haalt, moet je een heel jaar overdoen. Studeren is daar veel stressvoller.”

Waarom sluiten Polen zich niet bij een Nederlandse vereniging aan?

“Polen willen hun band met het moederland niet afsnijden. We streven ernaar een organisatie van Poolse profs te worden. We hebben landelijk nu veertig tot vijftig leden. We gaan Poolse schrijvers en regisseurs uitnodigen en in mei een concert organiseren met Poolse en Nederlandse bands. We willen ons niet isoleren, maar als je wat structuur hebt, kun je makkelijker integreren.”

Waarom wiskunde?

Waarom heb je een Poolse studentenvereniging opgericht?

Welke status heeft de Poolse student?

Hoe komt dat?

Waarin verschillen Poolse en Nederlandse studenten?

Waarom sluiten Polen zich niet bij een Nederlandse vereniging aan?